آشنایی با انواع مختلف مخزن تانکر

شناخت با گونه های متعدد مخزن تانکر

اصطلاح همگانی مخزن را می قدرت از لحاظ ساختار به دو جور کلی مخازن با اجزاء داخلی ( مانند پوسته مبدل های حرارتی , ظروف همزن دار , ساختمان بلند تقطیر و . . . ) و مخازن فارغ از اجزاء داخلی که تانک ها و درام ها میباشند , محدود کرد .

تفاوت تانک و درام

تفاوت تانکر و درام در مقدار آن ها است که دوره اقامت یک جریان مداوم در درام از یک سری دقیقه تجاوز نمی‌کند , در حالتی که این عصر اقامت برای تانک ها به یک سری ساعت می‌رسد . درام ها در خطوط مراحل پیشین یا این که پس از دستگاه های فرآیندی به کارگیری میگردند که برای مثال می شود به درام بنا شده در پیشین ازکمپرسور ها اشاره نمود که قطرات مایع را از جریان گازی مستقل می نمایند . درام پیشین از دیگ بازدارنده از آن می شود که دستگاه در حالت کم آب کار نماید . درام بعداز کمپرسور رفت و برگشتی ضربه آن را متعادل می نماید . تانک ها مخازن بزرگتری میباشند که می شود به تانک غذا ( Feed Tank ) ساختمان بلند تقطیر ناپیوسته که شاید غذا یک سری روز را در خویش نگهدارد و همچنین مخازن ذخیره اشاره نمود . معرفی دستگاه آب یاب حرفه ای pico-ab

مخازن از لحاظ کاربرد به ۲ جور مخازن ذخیره و ذیل فشار تقسیم میگردند که هریک در مورد ها یگانه فرآیندی آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند .

آشنایی با انواع مخزن های ذخیره اب

گونه های مخازن ذخیره

به صورت کلی محصول های نفتی را از لحاظ انباشتن در مخزن ها می شود به ۳ جور تقسیم کرد :

انواع مخزن

۱ ) محصول هایی که فشار بخار آن ها از ۱ . ۵ پوند بر اینچ مربع کمتر است , معمولا ( در مخزن های سقف اثبات مراقبت میگردند .

۲ ) محصول هایی که فشار بخار آن ها اضافه از ۱ . ۵ پوند بر اینچ مربع است در مخزن های سقف شناور مراقبت میگردند .

۳ ) محصول هایی که دارنده فشار بخار زیادتر تا نزدیک ۱۰۰ پوند بر اینچ مربع میباشند , در مخزن های کروی یا این که استوانه ای مراقبت میگردند .

الف ) مخزن های سقف اثبات :

این دسته مخزن های استوانه ای , قائم و با سقف اثبات مخروطی صورت بوده , بر شالوده مناسبترین مقدار قطر و بلندی برای تامین گنجایش مایحتاج استاندارد شده و برای انباشتن محصول های متعدد نفتی گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد .

عواملی که در تعیین قطر و بلندی مخزن موثرند :

فضای جانور برای نصب مخزن , تحمل فشار , خاک ذیل مخزن , فراریت محصول هایی که بایستی در مخزن انبار شود , سرعت ته نشین شدن مواد نفتی متبوع و ناخالصی هایی که در مخزن انبار می‌گردد . مخزن هایی که برای انباشتن مایعات فرارو گریز ساخته می شود بایستی فارغ از منفذ ( Gas Tight ) بوده و تغییرات فشار دربین ۶ تا ۲۰ سانتی متر آب را تحمل کند تغییرات فشار بوسیله شیر اطمینان ویژه ای خنثی می‌گردد . دیگر امکانات این مخزن ها عبارتند از حوضچه و شیر ذیل آب , لوله های مارپیچ بخار , پروانه همزن برای آمیختن محصول ها , عمق سنج اتوماتیک , دماسنج و غیره .

دیسک ناکامی ( Rupture Disk ) گوشه ای روی سقف تانک است که ضعیفتر از بخش های دیگر ساخته می شود و در مواردی که در اختیار گرفتن کننده ها عالی کار نکنند و همچنین برای شیرهای اطمینان خلل به‌وجود آید پاره شده و بازدارنده از مصدومیت ساختمان بلند میگردند .

مخزن های سقف شناور چیست

ب ) مخزن های سقف شناور :

انواع مخزن

درین مخزن ها سقف شناور روی مایع شناور بوده با مایع به بالا و ذیل تکان می نماید معمولا ( ۲ دسته از این مخزن ها بیش تر از گونه های دیگر به کار رفته میگردند .

سقف های ماهیتابه ای صورت ( Pan Type ) :

این سقف ها مسطح بوده و از فولاد ساخته میگردند و دارنده شالوده های عمودی میباشند که به دور و بر سقف متصل است . نقطه ضعف این سقف ها این است که به مجرد رخنه‌ شدن غرق میگردند

سقف های حمام دار ( Pontoon Type ) :

که در آن حمام باکس مثل و تو خالی پیرامون سقف نصب شده , آن را شناور نموده است . برتری این دسته سقف درین است که با رخنه‌ شدن یک یا این که یک سری حمام غرق نخواهد شد .

مخزن های کروی و استوانه ای

مخزن های کروی یا این که استوانه ای برای مقاومت در قبال فشار های بالا به کار می‌رود و شاید فشار تا ۱۰۰ پوند بر اینچ مربع یا این که اضافه را تحمل نمایند .

این دسته مخزن ها جهت مراقبت بوتان و پروپان و گاز مایع و بنزین های سبک و به صورت کلی مواد شیمیایی سبک کاربرد داراست .

ج ) ویژگی ها همگانی مخازن ذیل فشار

صورت عمده مخازن ذیل فشار استوانه ای یا این که کروی بوده که فرم استوانه ای آن با کلگی کروی یا این که بیضوی یا این که کاسه ای قابل تشکیل داد و مونتاژ است . و کلگی های کروی به دو وضعیت نورد گرم و سرد ایجاد میگردند .

استاندارد ASME Boiler & Pressure Vessel Code برای مخازن ذخیره ای هم به کارگیری می شود , طبق استاندارد جانور پس از معین بودن پارامتر های حیاتی حافظه شده ضخامت و ویژگی ها هندسی و جوشکاری و فرآورده مواد رقم خورده با تجهیزات کارگاهی هم تهیه و تنظیم می شود .

اتصالات مختلفی که روی مخازن تعبیه می‌گردد , از قبیل محل گزینه نصب فشار سنج , شیر تخلیه واجب , ترمومتر , تراز سنج , و در صورتی‌که که مخزن جهت شغل های پیچیده خیس استعمال شود , طبعا ( نیاز اتصالات مرتبط با آن بیشتر خواهد شد .

انواع مخزن

ویژگی ها فنی مخازن ذیل فشار

پباده سازی و ایجاد کرد مخازن ذیل فشار بر پایه ی پارامتر های متعدد فنی از قبیل فشار , سکو حرارت , دسته فولاد مصرفی حجم آیتم مصرف , تجهیزات کارگاهی , تاثیر عامل ها جویبار از قبیل باد و برف و باران و زمین لرزه , قدمت موثر مقاومت مصالح و مواد مصرفی مقابل خوردگی الکتروشیمیایی و مکانیکی به شرح ذیل پباده سازی می شود : راهنمای لوله کشی روکار برای تاسیسات ساختمان

فشار مخزن با دقت به استاندارد ( ASME Code ) با ضخامت

تنش مجاز مواد مصرفی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *