راه‌کارهايي براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي کولرهاي گازي و اسپليت‌ها

روزهاي داغ تابستاني درحالي از شیوه رسيده‌اند که بيش‌تر از ناراحتي از گرما , نگراني از قبض‌هاي نجومي برق دغدغه‌ي اصلي اين روزهاي مشترکان است .
کولرهاي گازي مهم‌ترين بازيگران اين روز ها در تعيين قيمت قبض‌هاي برق به شمار مي‌روند , اين درحالي است که کارشناسان راهکارهايي را پيشنهاد مي‌كنند که مي‌تواند تاحدودي مصرف برق اين کولرها را تعديل نماید .  نصب کولر گازی در تهران تعمیر کولر گازی تهران

به همين مراد کافي است در هنگام خريد اسپليت‌هايي را تعیین کنيد که داراي برچسب انرژي با درجه‌ي A يا B باشد زيرا مصرف برق کم‌تر و کارايي بيش‌تري نسبت به ساير اسپليت‌ها دارا هستند . از سوي ديگر کولرهاي گازي بايد متناسب با شرايط آب و هوايي مکان زندگي تعیین شود , به کارگیری از کولرهاي گازي بخشها معتدل در بخش ها گرمسيري , ضمن افزايش مصرف انرژي , سرمادهي و قدمت کولر بسيار کاهش مي‌يابد .
درحالي که به گفته‌ي کارشناسان سرويس کولرهاي گازي پيش از آغاز فصل گرما به کارکرد بهينه آن یاری خواهد کرد , قرار دادن سايه‌بان براي کندانسور کولر گازي محيط منزل را خنک‌تر و مصرف انرژي را کمتر مي‌کند , همچنين کاشتن يک يا یک‌سری اصله درخت در نزديکي کولر گازي حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژي خواهد شد .
استفاده‌ي بي‎مورد و يا به طور همزمان از وسايل خانگي گرمازا نظیر اجاق گاز , سماور , لامپ‎هاي مختلف و . . . سبب ساز افزايش گرماي محيط و نياز به استعمال از کولر را افزايش مي‎دهد . اين درحالي است که کولرهاي گازي معمولا داراي درجه‌ي تنظيم دما ( ترموستات ) می‌باشند . تنظيم دما بر روي دماي مطلوب فصل گرما که بين ۲۴ تا ۲۶ درجه‌ي سانتي‌گراد است , كه منجر مي‎شود تا هنگام رسيدن دماي اتاق به درجه‌ي دماي تنظيم شده , کمپرسور کولر به صورت خودکار خاموش شود و تنها رشته دستگاه کار نماید و بنابراين انرژي کم‌تري مصرف نماید .
براي بهينه‌سازي مصرف برق حتمی است اعتنا کنيد کليد حرفه در کولرهاي گازي به شما قابلیت مي‎دهد هنگام شب , از دستگاه تنها براي تهويه استعمال کنيد و هزينه‌ي برق دستگاه را به ميزان زيادي کاهش دهيد . همچنين براي جلوگيري از خروج سوزوسرما , اطراف پنجره‎ها و درها را با نوارهاي درزگير عايق‎بندي کنيد .
در صورت قابلیت و امکان کولر گازي خویش را در مسير باد نصب کنيد , زيرا اين کار به جهت کاهش فشار بر اسپليت منجر افزايش بازدهي آن و کاهش مصرف انرژي مي‎شود . همچنين اضطراری است هنگام ترک ساختمان در روز , سيستم سرمايش را خاموش کنيد .

کولرهاي گازي هزينه برق مصرفي را هفت برابر افزايش مي‌دهد .

اداره بهره‌وري انرژي ايران اعلام نموده است که به کار گیری از کولرهاي گازي تا هفت برابر هزينه‌ي برق مصرفي مشترکان را افزايش مي‌دهد .
اين اداره با اشاره به نزديک شدن به تابستان و به کارگیری مردمان از وسايل سرمايشي , نسبت به استفاده‌ي غير بهينه از کولرهاي گازي در بخش ها معتدل مملکت هشدار اعطا کرد .
مبنی بر اعلام اداره بهره‌وري انرژي ايران , استعمال از کولرهاي گازي در بخشها گرم و شرجي از لحاظ فني و اقتصادي مطلوب است در صورتي که استعمال از اين گونه خنک کننده‌ها در بخشها معتدل مرز و بوم به دليل بالا بردن ميزان مصرف برق و افزايش هزينه‌هاي برق آن , مطلوب نيست .
توان مصرفي کولر گازي استاندارد , حدود چهار برابر کولرهاي آبي است و اين دستور با اعتنا به افزايش پلکاني قيمت برق , مي‌تواند بسيار حائز اهميت باشد و تا هفت برابر موجب افزايش هزينه‌هاي برق مصرفي شود . به خواسته مديريت هزينه‌هاي برق مصرفي در تهيه و به کار گیری از تجهيزات و وسايل سرمايشي به تناسب شرايط جغرافيايي با گونه وسيله سرمايشي انتخابي , تناسب حجم محل با اقتدار سرمايش وسايل انتخابي , تهيه و خريد تجهيزات سرمايشي با نشان استاندارد و دارای اعتبار و داراي رتبه‌ي انرژي بالا و تعمير و نگهداري به موقع بوسیله افراد مجاز توجه نمایند .

طریق سعی سيستم خنک کننده در کولر گازي

در اين مقاله قصد داريم نکاتي را راجع‌به سيستم خنک کننده در کولر گازي ارائه دهيم . به صورت کلي وظيفه کولر گازي خنک سازي محيط اطراف از طريق حذف گرما است . در واقع کولر گازي هواي گرم محيط را گرفته و طي فرآيندهايي آن را به هواي خنک تبديل مي‌کند و به محيط گشوده مي‌گرداند . در سيستم خنک کننده کولر گازي , فرآيندهاي زير فیس مي‌دهد :

در بالا با ورود گاز فرئون به طور سرد به باطن کمپرسور , دما و فشار گاز افزايش مي‌يابد . بعد از آن اين گازها که هم اکنون به طور گرم می باشند , به کويل‌ها در کولر گازي منتقل مي‌شوند و در اين نصیب حرارت آنها از بين رفته و به شرایط مايع در مي‌آيند . در قدم بعدي , فرئون که اکنون به طور مايع در آمده است با ورود به شير انبساط , تبخير مي‌شود . در اين فرآيند فشار فرئون کاهش يافته و به طور گاز سرد حضور پيدا مي‌کند . اين گازها وارد کويل‌ها مي‌شوند و با جذب دماي مو جود در محيط موجب خنک شدن هواي اطراف کولر گازي مي‌شوند . به خواسته روانسازي کمپرسور , همراه با فرئون , مقداري روغن سبک نيز موجود هست . فروش و خدمات پس از فروش و اجرای سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی و داکت اسپلیت

اشکال کولر گازي با داشتن فيلترهايي ذرات گرد و غبار مو جود در هوا را به دام انداخته و از اين رو هواي باطن را خنک و تميز نگه مي‌دارند . اين گونه کولرها در واقع موجب مطلوبيت هواي باطن مي‌شوند و رطوبت اضافي را نيز از هوا حذف مي‌کنند .

اما اين صرفا نگاهي جزئي به ساختار خنک سازي محيط به وسیله کولر گازي است که در اين مقاله ذکر شد .

  آموزش نحوه تست و تنظیم ترموستات کولرگازی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *