می دانید چرا کولرهای گازی گاهی اوقات اورلود می‌کنند؟دلایل اورلود کولر گازی

شاید برای شما پیش آمده باشد که در روزهای بسیار گرم تابستان که درجه حرارت در حداکثر است و یا این که کسانی که در شهرهای جنوبی زندگی می نمایند , ناگهان سرمایش دستگاه از بین رفته , موتور کولر گازی شما از کار افتاده و فقط فن دستگاه بیرونی شما کار می نماید . در اصطلاح عامیانه به‌این اتفاق اورلود شدن میگوییم .

اورلود کولر گازی چیست؟

در صورتی که جریان مصرفی دستگاه از جریان در نظر گرفته شده ( به طور مثال ۱۳A ) به مدت ۳ دقیقه مداوم بیشتر شود , موتور دستگاه از کار افتاده و فقط فن کار خواهد کرد .هنگامی که در ۳ دقیقه‌ی بعدی جریان بیشتر از ۱۳A نشود و کاهش یابد دستگاه در وضعیت قبلی خویش قرار میگیرد و مجددا کار خواهد کرد . تا زمان کاهش شدن جریان برد دستگاه هر سه دقیقه جریان را اندازه‌گیری مینماید تا دوباره دستگاه شروع به کار کند .

در حالتی‌که دستگاه در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه‌ای سه بار به صورت متمادی در وضعیت اورلود ( OverLoad ) قرار گیرد دستگاه به صورت کامل خاموش شده و بایستی بوسیله ریموت کنترل دوباره روشن شود . در این حالت به اصطلاح تکنسین‌ها دستگاه اورلودی هست و موتور دستگاه به واسطه آمپر اضافه‌ای که میکشد می بایست تعویض شود .

می بایست بدانیم محافظ اورلود یا همان OLP مخفف کلمه‌های Overload Protection میباشد .مقدارOLP هر دستگاه بر روی برچسب فنی کندانسور مشخص شده‌است و بیشترین مقدار آمپری است که دستگاه توان مقاومت در برابر آن را دارد . اورلودها به دو صورت مغناطیسی و حرارتی ساخته می شوند و بسته به گونه دستگاه از آنها استفاده میگردد .

اورلود

در اسپلیت‌ها , بسته به جدید بودن یا قدیمی بودن دو مدل اورلود کار گذاشته می‌شود :

در بعضی از مدل‌ها بیرون کمپرسور نصب میشود و در بعضی از کمپرسورهای جدیدتر درون آن نصب می شود .

به طور معمول وقتی کمپرسور اورلود می‌کند که بسیار داغ شده باشد , از این رو به هنگام اورلود کولر گازی بسیار مراقب دستان خویش باشید تا نسوزید و از دست زدن به کمپرسور خودداری کنید .

پایین آوردن دمای دستگاه تا نیم ساعت زمان می‌برد , بنابراین عجله نکنید . دستگاه را از برق در آورده برای پایین آوردن درجه حرارت کمپرسور و استارت زدن آن از آب خنک استفاده کنید و بسیار مراقب باشید تا سر سوکت‌های متصل به دستگاه خیس نشوند .

برای تست آمپر دستگاه هم از یک آمپرمتر استفاده کنید تا زودتر به مشکل دستگاه پی ببرید . نصب کولر گازی تهران

از دلایل دیگر اورلود کولر گازی می‌توان به :
۱ – کثیف بودن کندانسور و کار نکردن صحیح کندانسور

۲ – کم شدن ولتاژ ورودی به دستگاه

۳ – از کار افتادن و سوختن فن کندانسور

۴ – نصب غیر اصولی و … نام برد .

تعمیر و سرویس تخصصی کولر گازی

در تعمیر و سرویس کولر گازی توجه داشته باشید اگر به چنین مشکلی برخوردید به هیچ عنوان خودتان و به تنهایی کمپرسور را تست نکنید و با متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید .

سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی علائم قسمت فشار پایین , شارژ کم و طبیعی برای قسمت فشار بالا بود می‌توانیم موارد دیگری را نیز برای کمبود فشار قسمت ساکشن نام ببریم

کیپ شدن لوله مویی میتواند باعث کم شدن ورود مبرد به اواپراتور شود .همیشه دنبال دلایل بوجود آمدن یک مشکل در سیستم باشید لوله مویی بایستی مبرد مایع با کیفیت را دریافت کند تا بتواند به درستی اواپراتور را تغذیه کند . COOLservice البته این سیستم دارنده وبسایت گلاس کمبود ونتوانستم خط مایع را ارزیابی کنم . مقایسه کولر آبی با کولر گازی از لحاظ مصرف برق و مشکلاتشان

اما دمای خط مایع چقدر بایستی باشد؟ با دماسنج دمای خط مایع را چک کردم .دمای مایع مبرد ورودی به فیلتر درایر ۴۳ درجه و دمای خروجی ۳۷ درجه بود . وقتی افت دما در فیلتر درایر چیلر را مشاهده می کنید بایستی متوجه شوید که افت فشار در فیلتر درایر بروز می کند و فیلتر درایر در برابر جریان مبرد مقاومت می کند .

سرویس و شارژ گاز در محل با مواد نانو

با دماسنج دمای ورود و خروج از فیلتر درایر را بررسی کردم و مطمئن شدم که افت فشار و دما در فیلتر درایر اتفاق می افتد و به این نتیجه رسیدم که فیلتر درایر کیپ شده است .

البته این کار را نیز شما می توانید با دست نیز امتحان کنید اما توجه کنید که امتحان این مساله با دست ممکن است خطای زیادی را داشته باشد .بعد به مشتری توضیح دادم که فیلتر درایر کیپ شده و برای کمپرسور سخت است تا بتواند گاز را در سیستم بچرخاند . بعد با استفاده از ریکاوری گاز سیستم را جمع کردم

و فیلتر درایر را هم تعویض نمودم و دوباره شارژ گاز را انجام دادم و سیستم را با کندانسور با جریان نا مناسب چک کردم . میزان سوپرهیت ۱۲ درجه بود و فشار قسمت فشار بالا ۲۷۸ psig بود .دمای کندانس ۵۱ درجه سانتی گراد بود و دمای خط مایع ۴۵ درجه و سابکول ۱۲ درجه بود .پکیج کولر انبساط مستقیم درست کار میکرد .

کولر گازی

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد . برخلاف کولرهای آبی , رطوبت را افزایش نمی دهد . ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است . کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند :

کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای آشنایی با داکت اسپلیت سقفی و اموزش کامل نحوه نصب انواع داکت اسپلیت

کولرهای دو تکه ( اسپلیت )

کولرهای یک تکه دیواری , یا پشت پنجره‌ای , خیلی متداول و مورد توجه می باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود .

تعمیر و سرویس کولر گازی

ساختمان کولرهای گازی

کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده شده است که عبارتند از :

قسمت الکتریکی :

قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط , کمپرسور , خازن , رله بار زیاد ( اورلود ) رله راه انداز ترموستات , کلید چند وضعیتی ( کلید فن ) , کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور ( در کولرهای دو تکه ) می باشد .

درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود . شکل متداول بکارگیری خازن , به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن ( پروانه ) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *