Categories: نصب شیرآلات و لوله کشی

نکاتی درباره اصول لوله کشی آب

لوله کشی آب ساختمان , لوله کشی آب ساختمان مسکونی , تشخیص پارگی لوله آب

۱ . به چنگ آوردن انشعاب از لوله اساسی آب شهر , نصب کنتور , شیر فلکه و شیر یکطرفه بعداز کنتور به عهده اداره آب ناحیه ای است . کنتور معمولا در باطن ساختمان یا این که در درون ایوان پس از در محل ورود نصب می شود تا دسترسی به آن برای مامورین اداره آب سهل باشد .

۲ . اتصال لوله کشی اب بهداشتی درون ساختمان به کنتور به عهده صاحب و مالک ساختمان است .

۳ . خوب تر است یک شیر فلکه و یک شیر یکطرفه و مهره ٔ ماسوره با روزنه فرعی هم در اولِ لوله کشی ساختمان نصب شود تا در مواقع لزوم از این شیر روزنه فرعی برای گشوده و بسته کردن استعمال شود . نصب شیرآلات و لوله کشی

۴ . بعداز شیر فلکه فرعی یک شیر برای تخلیه آب لوله های داخلی ساختمان نصب می شود .

۵ . لوله کشی می بایست راست , صاف و تا آنجا که احتمال دارد بی واسطه و در خطوط موازی با دیوارها , سقف ها و کف های ساختان اجرا شود . تغییر تحول در مسیر لوله کشی آب می بایست با زاویه قائمه باشد مگر انکه در نقشه جزئیات آن نشان داده شده باشد . تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی انصار الحسین قم

۶ . خطوط لوله نباید از درون دودکش , شبکه هوا , چاه بالابر , اتاق ترانسفورماتور و اتاق تابلوی برق عبور نماید .

۷ . پیش از اجرای کار لوله کشی آب , نقشه ها می بایست مورد باز بینی پیمانکار قرار گیرد و مطلوب ترین مسیرها برای خطوط لوله گزینش شود و به تایید دستگاه ارزیابی رسد .

۸ . دهانه های گشوده لوله های توزیع آب سرد و آب مصرفی که ادامه لوله کشی آن‌ها به آن گاه موکول می شود و یا این که این که بعد ها می بایست به اثاثیه بهداشتی و دیگر مصرف کننده های آب متصل شود , بایستی فورا با درپوش موقت مسدود شود .

انگیزه از لوله کشی فاضلاب

انگیزه از لوله كشی فاضلاب به خصوص در شهرها تهيه و توزيع صحيح و پاكيزه آب تصفيه شده جهت آشاميدن و مصارف بهداشتی دیگر و بیرون كردن فاضلاب حاصله از محيط مسكونی میباشد .

لوله كشی فاضلاب گرچه عملی معمولی و پيش پا افتاده به نظر می رسد اما در صورتیكه طبق اصول صحيح انجام نشود علاوه بر اينكه از لحاظ اقتصادي ممكن است توليد ضرر و زیان و زيان نمايد سبب ساز دغدغه ها و بیماری های گوناگون نيز می‌گردد .

به همين دليل بايد لوله كشی فاضلاب ساختمان مطابق نقشه صحيح و عملی انجام گردد . قواعد و قوانينی جهت تهيه طرح اوليه لوله كشی و محاسبات آن در ساختمان تدوين شده‌است , كه اما در كشورهای گوناگون اين قوانين با يكديگر اختلافاتی بسته به شرايط جغرافيايی دارا هستند البته در نهايت همگی ی اين قواعد برای انجام صحيح لوله كشی فاضلاب ساختمان بكار گرفته می گردند . لوله کش در نازی آباد جنوب تهران شبانه روزی

نکات اصلی در اجرای لوله کشی فاضلاب

لوله‌های افقی فاضلاب می بایست با شیب مطلوب و یکنواخت نصب شوند . شیب بیش تر از حد لوله‌ها سبب ارتقاء سرعت جریان فاضلاب شده , در سود آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی میماند و به مرور سبب ساز گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله می شود . شیب کم هم سبب ساز کاهش و چه بسا جدا جریان فاضلاب شده و در سود لوله‌ها مسدود میشود . میزان شیب لوله کشی فاضلاب می بایست فی مابین ۰ تا ۵ درصد باشد . لوله بازکنی مینای

در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ سکو بایستی مصرف شود .
می بایست لوله‌های فاضلاب را توسط بست های منحصر به فرد لوله در بخش های صحیح مهار کرد .
می بایست لوله را تا حد قابلیت بی واسطه و صاف نصب کرد و آنان‌را از پایین ساختمان عبور نداد . اگر که لوله فاضلاب از تحت ساختمان عبور نموده است بایستی آن‌ها‌را با دستکم ۱۵ سانتیمتر بتن بی آلایش پوشش اعطا کرد و در شرایطی که که لوله‌ها در مسافت یک متری از پی و دیوارها قرار دارا‌هستند , بایستی تا تراز پایین پی آن‌ها‌را با بتن پوشاند .
گذشته از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب , بایستی ابتدا روزنه بازدید فاضلاب نصب شود . همینطور در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب هم نصب روزنه بازدید اضطراری است . محل روزنه بازدید می بایست دردست اشخاص باشد .
سیفون های ساختمان حتما می بایست سطح باشد و شیب نداشته باشد که سبب پرهیز از پخش شدن بوی نامطبوع در دور و اطراف شود . حتما همه سیفون مورد به کار گیری در مسیر فاضلاب می بایست دارنده هوا کش باشند .
بایستی دقت داشت که سایز رایزر خروجی فاضلاب حتما جوابگوی خروجی فاضلاب باشد . ابدا رایزر لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با رایزر گرمابه یا این که سرویس بهداشتی مشترک نباشد .
در لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا حتما چسب توانمند اختصاصی پلیکا استعمال شود و چسب کافی برای استعمال در لوله و اتصالات به آن‌ها زده شود .
لوله های فاضلاب و دیگر لوله ها در ساختمان های در درحال حاضر ساخت بدلیل وجود دیگر مصالح بایستی مورد دقت قرارگیرند تا مورد زخم قرار نگیرند . در هنگام به کار گیری از لوله و اتصالات حتما دقت داشته باشید که ترک یا این که شکستگی نداشته باشد .
لوله­ های فاضلاب از مال پلیمر در شرایطی که علیه روشنایی خورشید به طور بدون واسطه قرارگیرند سبب ساز جراحت دیدن لوله می شود . پس در لوله کشی فاضلاب هنگام ساختمان سازی روی آن را با یک عایق بپوشانید .
چنانچه لوله کشی فاضلاب در فصل سوز و سرما انجام می‌گیرد احتمال دارد لوله ها در گیر پارگی یا این که یخ زدگی شوند . به این ترتیب پرسنل لوله کش بایستی بعداز اجرای سیستم لوله­ كشی و انجام آزمایش های متعدد , آب كل سیستم را تخلیه نمایند . آنها میتوانند از آب نمک استعمال نمایند تا در‌حالتی که آب در نصیب هایی از لوله باقی ماند قابلیت یخ‌زدگی آن کمتر شود .
تحت عنوان یك اصل كلی , به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن مازاد روی لوله­ های نصب شده سیستم لوله­ كشی فاضلاب خزینه و دستشویی نمی ­باشیم . از قرار دادن وزن شیر آلات بهداشتی , وزن شیرهای مهم و فرعی واحدها , وزن كلكتورها و… روی لوله­ ها بپرهیزید .
چنانچه لوله کشی در سقف انجام میگیرد هنگام ورود لوله فاضلاب به خزینه و دستشویی بایستی محل تقاطع دو دیوار تحت عنوان مسیر عمودی گزینش گردد چون احتمال دارد در صورت نصب وسایل و آویزها بر روی دیوار منجر زخم وصال و ترکیدن لوله ی فاضلاب شود . لوله­ ها می بایست مسیرهای افقی را در كف طی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مدیر سایت

Recent Posts

چگونه از بیده یا خودشور توالت فرنگی استفاده کنیم؟

بیده یا Bidet وسیله ای که استفاده از آن در کشورهای خارجی مثل چین، ژاپن، آمریکای لاتین و... رایج است.…

3 سال ago

کدام مدل شلنگ توالت را خریداری کنیم استیل یا پلاستیکی

    در طول روز از لوازم بسیار ساده استفاده زیادی می کنیم و شاید برای مان خیلی مهم نباشند…

3 سال ago

مزایای توالت ایرانی را بیشتر بدانید!

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مزایای توالت ایرانی و مقایسه آن با توالت فرنگی صحبت کنیم. اصطلاح رایج برای…

3 سال ago

ساده ترین راه تبدیل توالت ایرانی به توالت فرنگی

  تعداد زیادی از افراد به دلیل مشکلاتی مثل کمردرد پادرد یا زانو درد نمی‌توانند از توالت ایرانی استفاده کنند…

3 سال ago

مشکلات توالت فرنگی که شایع است

با ورود توالت های فرنگی به خانه های ایرانی و جایگزین شدن این نوع از توالت ها به جای توالت…

3 سال ago

آشنایی با دستورالعمل جامع نصب توالت فرنگی

جابجایی یا نصب توالت فرنگی در منازل از جمله کارهایی است که نیاز است بعد از مدتی انجام شود؛ زیرا…

3 سال ago