Categories: حفر چاه

جلوگیری از گاز گرفتگی هنگام حفر و تخلیه چاه

سازه به لحاظ کارشناسان حفر و تخلیه چاه , حفر چاه‎ بوسیله چاه‎کن‎ها و همینطور تخلیه چاه به وسیله کارگران تخلیه چاه معمولا غیر ایمن بوده و در برخی از مواقع مشکلاتی را به‌دنبال داشته و حتى باعث به مرگ کارگران حفر و تخلیه چاه شده‌است . حفر چاه

از حیث متخصصين زمین‎شناسی , چاه‎شناسی و متخصصان تخلیه چاه , قشر تحتانی زمین دارنده گازهای مختلفی است و کارگران حفاری چاه و تخلیه چاه در حین حفر و تخلیه چاه به دلیل عدم اطلاع از آن مبتلا ایراد می‌شوند . درآوردن دستمال کاغذی از توالت

در‌صورتی‌که چشم شده در اکثری از بخشها کسانی که چاه را حفر می نمایند با ایراد گاز گرفتگی مواجه می‎شوند . کارگران تخلیه چاه هم از این قضیه مستثنی نیستند . اکثری از کارگران تخلیه چاه هم هنگام تخلیه چاه در گیر مسمومیت شده و برخی از آنان جان خویش را از دست دادند .

عبدالواسع یکتن از کارگران حفر چاه در شهر کابل است که نزدیک به پنج سال در این زمینه تجربه کاری داراست و در‌این مقطع بیشتراز ۴۰۰ رینگ چاه را با به کارگیری از وسایل بی آلایش حفر شخصی مثل بیل , کلند و ريسمان حفر نموده است . ولی وی تجربه تخلیه چاه و کارها مرتبط با تخلیه چاه را هم در کارنامه خویش دارااست .

وى میگوید : در مورد ها متفاوت در جریان عمل , در مسافت هشت عدد روستا متر ذیل زمین وجود گازهایی را حس کرده‎ام و به خاطر استنشاق این گازها شرایط سرگیچه پیدا کرده‎ام‎ . نیز در عملیات حفر چاه و نیز در عملیات تخلیه چاه این شرایط را تجربه کرده‎ام .

اين مستخدم حفر چاه مى افزايد : با آنکه چاه‎های متعددی نظیر چاه فاضلاب و چاه آب در بخشها متفاوت کابل حفر نموده‎ام , ولی تا کنون هیچگاه تخلیه کردن گازها از تحت زمین را تجربه نکرده‎ام . در واقع به خاطر انجام عملیات حفر چاه و تخلیه چاه گازهای چاه را تخلیه نکرده‎ام .

خودداری از گاز گرفتگى هنگام حفر و تخلیه چاه

رییس آقا یکتن یکی دیگر از کارگران حفر چاه و تخلیه چاه در شهر کابل میگوید : در شرایطی‌که اشخاص و افراد حفر چاه و تخلیه چاه نکات ایمنی را رعایت نکنند شاید گاز فاضلاب با مسافت ١٠ متری آنان را از پای درآورد . بخش اعظمی از دوستان عزیز اینجانب که خدمتکار تخلیه چاه بوده‎اند به جهت بی‎دقتی هنگام تخلیه چاه مبتلا مسمومیت شده‎اند .

وى با بيان اينکه معمولاً گاز فاضلاب داخل چاه‎های سربسته موجود است , بیان کرد : اشخاص چاه‎کن , کارگران تخلیه چاه , کارگران لایروبی چاه و کف تراشی چاه , رانندگان تانکر تخلیه چاه و تمام کارداران تخلیه جاه در چنین حالتی بایستی دست کم چهار ساعت درب چاه را گشوده بگذارند , تا گاز فاضلاب از چاه تخلیه شود و غلظت آن کاهش یابد . تنها در‌این‌صورت‌ است که می‎توان عملیات تخلیه چاه را آغاز کرد . لوله بازکنی توالت فرنگی جنت آباد غرب تهران شبانه روزی

رییس آقا مى افزايد : هنگام فعالیت و گذشته از ورود به چاه , لامپ اختصاصی را روشن می‎کنم و با طناب آن را به باطن چاه می‎فرستم تا از وجود گاز فاضلاب در باطن چاه مطمئن نحس . کارگران تخلیه چاه , دست اندرکاران تخلیه چاه و دیگر کارگران چاه بایستی پیشین از ورود به چاه از وجود گازهای چاه و گاز فاضلاب مطمئن شوند .

این مستخدم تخلیه چاه درپی اذعان کرد : بعد از اطمینان از عدم وجود گاز‎های سمی باطن چاه , برای ورود به چاه بایستی یک وسیله تهویه هوا در درون چاه تعبیه شود . این وسیله از این جهت واجب است که کارگران حفر چاه و کارداران تخلیه چاه برای تنفس در درون چاه با ایراد روبرو نشوند .

گازگرفتگی به بها حیف کردن جان کارگران تخلیه چاه

ميرويس که شش سال تجربه حفر چاه و تخلیه چاه را دارااست می‎گوید : در یک اتفاق ناراحت کننده حفر چاه همکار خویش را از دست دادم . علت مرگ وی مسمومیت بر اثر گازگرفتگی بود . وقتی که وی جهت تخلیه چاه وارد چاه شد بعداز یک سری دقیقه مبتلا مسمومیت شد . چه زیاد رویدادها حفر و تخلیه چاه را در زمان شش سال فعالیت خویش دیده‎ام که در بعضی از آن اشخاص هم جان خویش را از دست دادند . بخش اعظمی از دوستان عزیز تخلیه چاه اینجانب هم به وسیله گاز چاه مسموم شدند .

او میگوید : ما مردمان غریبی هستیم و بدون میل به‌این عمل روی آورده‎ایم , زیرا برای ما موضوع عمل دیگری نیست و از طرف دیگر تجهیزات ایمنی حتمی را نداریم تا به ایمنی بدون نقص عمل کرده و گازهای چاه را از داخل چاه بیرون کنیم . فعالیت تخلیه چاه , حفر چاه , لایروبی چاه , کف تراشی چاه و تمام فعالیت های چاه نیازمند وسایل ایمنی است . چاه بازکنی بهاران

ميرويس از مسئولین ذی‌ربط درخواست داراست که در این مورد دقت و تحلیل کافی داشته باشند و وسایل و ابزار ایمنی را در اختیار کارگران حفر و تخلیه چاه قرار دهند تا دیگر شاهد مرگ کارگران در اثر عدم رعایت نکات ایمنی نباشیم .

پزشک معالج محمد عیسی ( جلال ) کارشناس داخلی و اطفال درباره‌ی کارداران گاز گرفتگی در چاه‎ها ميگويد : مسمومیت اشخاصی که کارها حفر چاه و تخلیه چاه را انجام می‎دهند با دقت به گونه چاه و عمق آن به دلیل وجود گازهای متعدد مثل گاز کربن‎ مونو اکسید به‌وجود می‎آید و این مسمومیت به درجات متفاوت مشکلات و علائمی را به توشه می‌آورد .

پزشک معالج جلال ميگويد : قرار دادن اشخاص مسموم شده تخت‌گاز چاه در هوای آزاد مضاعف اضطراری است تا از روش هوای آزاد اکسیژن کافی را بدست آورند .

این کارشناس داخلی بابیان اینکه کارگران حفر و تخلیه چاه و به صورت کلی تمام عامل ها تخلیه چاه و کسانی که با چاه سروکار دارا هستند بایستی گذشته از ورود به چاه از عدم وجود گازهای سمی مطمئن شوند اذعان کرد : می بایست در صورت بسته بودن درب چاه , قبلی از ورود به آن دستکم درب چاه به بازه زمانی ٢۴ ساعت گشوده نهاده شود تا گازهای سمی تماما تخلیه شوند و بعد مبادرت به تخلیه چاه کنند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مدیر سایت

Share
Published by
مدیر سایت
Tags: حفاریحفاری چاهحفر چاه

Recent Posts

چگونه از بیده یا خودشور توالت فرنگی استفاده کنیم؟

بیده یا Bidet وسیله ای که استفاده از آن در کشورهای خارجی مثل چین، ژاپن، آمریکای لاتین و... رایج است.…

3 سال ago

کدام مدل شلنگ توالت را خریداری کنیم استیل یا پلاستیکی

    در طول روز از لوازم بسیار ساده استفاده زیادی می کنیم و شاید برای مان خیلی مهم نباشند…

3 سال ago

مزایای توالت ایرانی را بیشتر بدانید!

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مزایای توالت ایرانی و مقایسه آن با توالت فرنگی صحبت کنیم. اصطلاح رایج برای…

3 سال ago

ساده ترین راه تبدیل توالت ایرانی به توالت فرنگی

  تعداد زیادی از افراد به دلیل مشکلاتی مثل کمردرد پادرد یا زانو درد نمی‌توانند از توالت ایرانی استفاده کنند…

3 سال ago

مشکلات توالت فرنگی که شایع است

با ورود توالت های فرنگی به خانه های ایرانی و جایگزین شدن این نوع از توالت ها به جای توالت…

3 سال ago

آشنایی با دستورالعمل جامع نصب توالت فرنگی

جابجایی یا نصب توالت فرنگی در منازل از جمله کارهایی است که نیاز است بعد از مدتی انجام شود؛ زیرا…

3 سال ago