گازهای موجود در چاه

بخش اعظم گازهای ساخت شده در چاه ۵ مدل است که بیشتر آن‌ها سوای رنگ و رایحه بوده و سبب ساز مشکلات تنفسی , خفگی و مرگ آدم میشود . معمولا کسانی که‌این گازها را تنفس می کنند متوجه وجود آنان نمی شوند و یا این که در صورت متوجه شدن قابلیت خروج از آن حالت را ندارند . چاه بازکنی استانبول لوله کش در شهرک اوج کرج

۱ – آمونیاک

گازی بی رنگ با بوی تند و زننده که خفه کننده و اشک آور است . تحریک دیده , بینی و مجاری تنفسی , سرفه آور و سوختگی مرحله پوست اعم از تاثیرات این گاز بر روی آدم است . مواجهه با حجم بسیار این گاز سبب ساز مرگ آدم میشود . چگالی این گاز از هوا کمتر بوده به همین بهانه از هوا سبک خیس است و به سادگی به مایع تبدیل می گردد . در صورت ادغام شدن این گاز با هوا و گرم شدن آن یا این که ذیل فشار قرار به چنگ آوردن آن , قابلیت انفجار آن موجود هست .

این گاز که معمولا در حوالی مستراحها و چاههای فاضلاب موجود است از تجزیه مواد آلی ازت دار نظیر اوره ادرار بدست میاید . آمونیاک از تجزیه و تخمیر فضولات بشر و حیوان به‌وجود میآید . ادله وجود این گاز در چاه فاضلاب هم همین است . وجود این گاز در چاه سبب نبود اکسیژن و در سود آن پیدایش اختلال تنفسی برای اشخاص داخل چاه می‌شود . رفع بوی بد

فرد مسموم شده با این گاز تعرق شدیدی داراست ; می بایست شخص مسموم را به هوای آزاد برده و صورت , پوست و اعضای آلوده و کثیف شده را با آب شسته و لباسهای کثیف شخص را عوض کرد .

۲ – سولفید هیدروژن ( هیدروژن سولفوره )

گازی بی رنگ , سمی و قابل اشتعال با بویی مشابه بوی تخم مرغ فاسد ( غلظتهای زیر ) و بوی شیرین ( غلظتهای بالا ) است . سولفید هیدروژن گازی فراوان سمی است ; این گاز منجر ممانعت در جذب اکسیژن در تن آدم میشود . تماس کوتاه این گاز با بشر سبب تولید سوزش در حلق , بینی و چشمها میشود . تماس بلند بازه با آن یا این که با غلظتهای بالای آن سبب پیدایش صدمات بدون شوخی بر سالم بشر و مرگ میشود .

این گاز در طبیعت هم موجود هست . نفت نپخته , مخازن گاز , آتشفشانها و چشمههای آب گرم اعم از مکانهای ارگانیک این گاز میباشند . این گاز به صورت غیر نرمال هم در چاههای فاضلاب موجود هست . با تغییراتی که باکتریهای فاضلاب بر روی مواد آلی انجام میدهند , این گاز ساخت میشود . چگالی سولفید هیدروژن از هوا بیشتر است به همین منظور زیر خیس از هوا و در تراز زیر چاه توده میشود .

۳ – متان

گازی بی رنگ و رایحه است و امکان اشتعال فراوانی دارااست ; وجود این گاز سبب ساز فقدان اکسیژن در محیط میشود . این گاز از تجزیه مواد آلی باطن مرداب ساخت میشود که به آن گاز مرداب هم گفته میشود . گاز متان بسیاز سمی است و استنشاق آن به مقطع طولانی , جای اکسیژن را در دستگاه تنفسی آدم اشغال کرده و سبب خفگی میشود . شخص مسموم شده با این گاز بایستی تخت گاز به هوای آزاد منتقل شود .

۴ – کربن دی اکسید ( گازکربنیک )

گازی بی رنگ و رایحه و غیر قابل اشتعال است . چگالی این گاز از هوا بیشتر است و مدام در مرحله تحت خیس از هوا قرار می گیرد . این گاز سمی است و تنفس آن در بالا سبب ساز تنگی نفس و شم خفگی میشود ; تنفس در برهه زمانی طولانی سبب خفگی و مرگ میشود . لوله بازکنی توالت فرنگی در پل شیری (صائب) اصفهان فوری

۵ – کربن مونوکسید

گازی بی رنگ و عطر است که بر اثر سوختن ناقص مواد ایجاد میشود . میزان مقداری از این گاز در خون آدم هم موجود هست البته در صورتی‌که این اندازه بیشتر از حد شود سبب ساز مرگ بشر میشود .

فقدان اکسیژن

بعداز بررسی حالت چاه و عدم وجود گازهای سمی هم می بایست اعتنا داشت . هر چند گازهای سمی داخل چاه وجود ندارند البته بایستی اکسیژن برای تنفس شخص باطن چاه وجود باشد . احتمالا در برخی از چاهها بخار آب یا این که دیگر گازهای بی خطر جای اکسیژن را گرفته باشند . کارگران حفر چاه بایستی بدین نکته توجه داشته باشد . با ارتقاء عمق چاه غلظت اکسیژن باطن آن کاهش میابد . اکسیژن غلظت زیر هم برای تنفس آدم کفاف نمی دهد و سبب ساز خفگی آدم میشود . هنگام حفر چاه بایستی با به کار گیری از وسایل مطلوب , اکسیژن را به درون چاه ساماندهی کرد .

رعایت نکات ایمنی

کارگرانی که برای فعالیتهای متفاوت نظیر حفر چاه , تخلیه چاه , لایروبی چاه وارد چاه فاضلاب می گردند می بایست گذشته از ورود به چاه نکات ایمنی فعالیت را رعایت نمایند . گذشته از ورود به چاه می بایست از وجود گازهای سمی داخل آن اطمینان حاصل شود . رایحه کردن و استنشاق گازهای دهانه چاه روش قابل قبولی برای برسی حالت چاه نیست . غلظت گازهای سمی چاه احتمالا سبب مسومیت و بی هوشی شخص در دهانه چاه شوند و شخص به باطن چاه سقوط نماید .

عدم وجود عطر هم ادله کافی برای ورود به چاه نیست . بعضا از گازهای سمی باطن چاه فاقد رنگ و رایحه میباشند و شخص با استنشاق آن ها مبتلا مسمومیت میشود . مسمومیتهای این جور از گازهای سمی هم ناگهانی است . یعنی شخص پس از ورود به چاه و استنشاق گاز در گیر ضعف , خفگی و مسمومیت میشود و دیگر برای وی قابلیت و امکان خروج از چاه و درخواست یاری از سایر افراد نیست . مسمومیت با گازهای سمی هیچ ارتباطی با توان جسمی شخص هم ندارد . چه بسا قادر ترین اشخاص از حیث جسمی هم با تنفس این گاز مبتلا مسمومیت و چه بسا مرگ می گردند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *