جلوگیری از گاز گرفتگی هنگام حفر و تخلیه چاه

سازه به لحاظ کارشناسان حفر و تخلیه چاه , حفر چاه‎ بوسیله چاه‎کن‎ها و همینطور تخلیه چاه به وسیله کارگران تخلیه چاه معمولا غیر ایمن بوده و در برخی از مواقع مشکلاتی را به‌دنبال داشته و حتى باعث به مرگ کارگران حفر و تخلیه چاه شده‌است . حفر چاه

از حیث متخصصين زمین‎شناسی , چاه‎شناسی و متخصصان تخلیه چاه , قشر تحتانی زمین دارنده گازهای مختلفی است و کارگران حفاری چاه و تخلیه چاه در حین حفر و تخلیه چاه به دلیل عدم اطلاع از آن مبتلا ایراد می‌شوند . درآوردن دستمال کاغذی از توالت

در‌صورتی‌که چشم شده در اکثری از بخشها کسانی که چاه را حفر می نمایند با ایراد گاز گرفتگی مواجه می‎شوند . کارگران تخلیه چاه هم از این قضیه مستثنی نیستند . اکثری از کارگران تخلیه چاه هم هنگام تخلیه چاه در گیر مسمومیت شده و برخی از آنان جان خویش را از دست دادند .

عبدالواسع یکتن از کارگران حفر چاه در شهر کابل است که نزدیک به پنج سال در این زمینه تجربه کاری داراست و در‌این مقطع بیشتراز ۴۰۰ رینگ چاه را با به کارگیری از وسایل بی آلایش حفر شخصی مثل بیل , کلند و ريسمان حفر نموده است . ولی وی تجربه تخلیه چاه و کارها مرتبط با تخلیه چاه را هم در کارنامه خویش دارااست .

وى میگوید : در مورد ها متفاوت در جریان عمل , در مسافت هشت عدد روستا متر ذیل زمین وجود گازهایی را حس کرده‎ام و به خاطر استنشاق این گازها شرایط سرگیچه پیدا کرده‎ام‎ . نیز در عملیات حفر چاه و نیز در عملیات تخلیه چاه این شرایط را تجربه کرده‎ام .

اين مستخدم حفر چاه مى افزايد : با آنکه چاه‎های متعددی نظیر چاه فاضلاب و چاه آب در بخشها متفاوت کابل حفر نموده‎ام , ولی تا کنون هیچگاه تخلیه کردن گازها از تحت زمین را تجربه نکرده‎ام . در واقع به خاطر انجام عملیات حفر چاه و تخلیه چاه گازهای چاه را تخلیه نکرده‎ام .

خودداری از گاز گرفتگى هنگام حفر و تخلیه چاه

رییس آقا یکتن یکی دیگر از کارگران حفر چاه و تخلیه چاه در شهر کابل میگوید : در شرایطی‌که اشخاص و افراد حفر چاه و تخلیه چاه نکات ایمنی را رعایت نکنند شاید گاز فاضلاب با مسافت ١٠ متری آنان را از پای درآورد . بخش اعظمی از دوستان عزیز اینجانب که خدمتکار تخلیه چاه بوده‎اند به جهت بی‎دقتی هنگام تخلیه چاه مبتلا مسمومیت شده‎اند .

وى با بيان اينکه معمولاً گاز فاضلاب داخل چاه‎های سربسته موجود است , بیان کرد : اشخاص چاه‎کن , کارگران تخلیه چاه , کارگران لایروبی چاه و کف تراشی چاه , رانندگان تانکر تخلیه چاه و تمام کارداران تخلیه جاه در چنین حالتی بایستی دست کم چهار ساعت درب چاه را گشوده بگذارند , تا گاز فاضلاب از چاه تخلیه شود و غلظت آن کاهش یابد . تنها در‌این‌صورت‌ است که می‎توان عملیات تخلیه چاه را آغاز کرد . لوله بازکنی توالت فرنگی جنت آباد غرب تهران شبانه روزی

رییس آقا مى افزايد : هنگام فعالیت و گذشته از ورود به چاه , لامپ اختصاصی را روشن می‎کنم و با طناب آن را به باطن چاه می‎فرستم تا از وجود گاز فاضلاب در باطن چاه مطمئن نحس . کارگران تخلیه چاه , دست اندرکاران تخلیه چاه و دیگر کارگران چاه بایستی پیشین از ورود به چاه از وجود گازهای چاه و گاز فاضلاب مطمئن شوند .

این مستخدم تخلیه چاه درپی اذعان کرد : بعد از اطمینان از عدم وجود گاز‎های سمی باطن چاه , برای ورود به چاه بایستی یک وسیله تهویه هوا در درون چاه تعبیه شود . این وسیله از این جهت واجب است که کارگران حفر چاه و کارداران تخلیه چاه برای تنفس در درون چاه با ایراد روبرو نشوند .

گازگرفتگی به بها حیف کردن جان کارگران تخلیه چاه

ميرويس که شش سال تجربه حفر چاه و تخلیه چاه را دارااست می‎گوید : در یک اتفاق ناراحت کننده حفر چاه همکار خویش را از دست دادم . علت مرگ وی مسمومیت بر اثر گازگرفتگی بود . وقتی که وی جهت تخلیه چاه وارد چاه شد بعداز یک سری دقیقه مبتلا مسمومیت شد . چه زیاد رویدادها حفر و تخلیه چاه را در زمان شش سال فعالیت خویش دیده‎ام که در بعضی از آن اشخاص هم جان خویش را از دست دادند . بخش اعظمی از دوستان عزیز تخلیه چاه اینجانب هم به وسیله گاز چاه مسموم شدند .

او میگوید : ما مردمان غریبی هستیم و بدون میل به‌این عمل روی آورده‎ایم , زیرا برای ما موضوع عمل دیگری نیست و از طرف دیگر تجهیزات ایمنی حتمی را نداریم تا به ایمنی بدون نقص عمل کرده و گازهای چاه را از داخل چاه بیرون کنیم . فعالیت تخلیه چاه , حفر چاه , لایروبی چاه , کف تراشی چاه و تمام فعالیت های چاه نیازمند وسایل ایمنی است . چاه بازکنی بهاران

ميرويس از مسئولین ذی‌ربط درخواست داراست که در این مورد دقت و تحلیل کافی داشته باشند و وسایل و ابزار ایمنی را در اختیار کارگران حفر و تخلیه چاه قرار دهند تا دیگر شاهد مرگ کارگران در اثر عدم رعایت نکات ایمنی نباشیم .

پزشک معالج محمد عیسی ( جلال ) کارشناس داخلی و اطفال درباره‌ی کارداران گاز گرفتگی در چاه‎ها ميگويد : مسمومیت اشخاصی که کارها حفر چاه و تخلیه چاه را انجام می‎دهند با دقت به گونه چاه و عمق آن به دلیل وجود گازهای متعدد مثل گاز کربن‎ مونو اکسید به‌وجود می‎آید و این مسمومیت به درجات متفاوت مشکلات و علائمی را به توشه می‌آورد .

پزشک معالج جلال ميگويد : قرار دادن اشخاص مسموم شده تخت‌گاز چاه در هوای آزاد مضاعف اضطراری است تا از روش هوای آزاد اکسیژن کافی را بدست آورند .

این کارشناس داخلی بابیان اینکه کارگران حفر و تخلیه چاه و به صورت کلی تمام عامل ها تخلیه چاه و کسانی که با چاه سروکار دارا هستند بایستی گذشته از ورود به چاه از عدم وجود گازهای سمی مطمئن شوند اذعان کرد : می بایست در صورت بسته بودن درب چاه , قبلی از ورود به آن دستکم درب چاه به بازه زمانی ٢۴ ساعت گشوده نهاده شود تا گازهای سمی تماما تخلیه شوند و بعد مبادرت به تخلیه چاه کنند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *