روزانه4800 كاميون خاك و نخاله در تهران تخليه مي‌شود يك درصد كاميون‌ها هم تخلف كنند , نخاله‌ها را نمي‌توان ساماندهي كرد

شكم «گود آبعلي» از خاك و نخاله مالامال شد! روزانه۴۸۰۰ كاميون خاك و نخاله در تهران تخليه مي‌شود يك درصد كاميون‌ها نیز تخلف كنند , نخاله‌ها را نمي‌توان ساماندهي كرد
تمامی اولیه آشغال را مي‌بينند ; زیرا رایحه دارااست و حشره‌ها را بدور خویش توده مي‌كند , يك ساعت ديرتر و زودتر شدن حمل آن , واكنش مردمان را به همراه داراست , ولی خاك و نخاله‌هاي ساختماني در صورتی يك سال نیز كنار خيابان و اتوباني روي نیز تلنبار شود و محل تزريق معتادان و هزار گونه آشغال عفوني ديگر باشد , به هيچ كس جز اهالي آن ناحیه برنمي‌خورد . در عين حالا , هيچ وقت كاميون‌هاي حمل خاك و نخاله خلاف‌کار و يا شهرونداني كه ساخت‌وسازي در خانه‌هايشان دارا هستند , نترسی بردن و ريختن اين نخاله‌ها به اتوبان‌هاي و خيابان‌ها و حتي زمين‌هاي خالي شمال شهر را ندارند , در قبال تا دلتان بخواهد , خاك و نخاله است كه به زمين‌هاي حاشيه‌اي‌ , شهرك‌ها و كناره‌هاي خالي اتوبان‌هاي شرقي و جنوبي پايتخت‌مان ريخته مي‌شود . حمل نخاله در مرکز تهران حمل نخاله در تهران

به نقل از خبر نگار «شهري» ايسنا , از زاويه ديگر , برخي از كارشناسان به اين نكته اشاره دارا هستند كه به دليل اشباع و مرفه‌نشين شدن بيشتر بخش ها شمال و غرب شهر تهران , شهرداري تهران بیشتر اقدامات خویش اعم از گود‌هاي موقت تخليه نخاله و آوارهاي ساختماني را به بخش ها شرق تهران منتقل كرده است .

از اوايل ده سال ۷۰ به آنگاه كه ديگر زباله‌هاي تهران به گود آبعلي نرفت , ساكنان بخش ها شرقي تهران اين اميد را داشتند كه به زودي زمينه‌هاي ترقي شرق تهران را در كنار ساير نقاط خواهند داشت , البته به مرور زمان معین شد كه شهرداري‌ها هر اقدامي را كه زمين يا امكان براي ساخت آن در درون شهر ندارند , به شرق مي‌برند . وضعيت فعلي اتوبان‌هايي نظير بابايي و رسالت با تل‌هاي نخاله و صنايع مزاحم در كنار آنان , با وجود دقت شهرداري فعلي شهر تهران , به ساماندهي آنها , نمونه‌هاي كوچكي از اين دستور است .

به هر روي , گود آبعلي فعلا , محلي براي تخليه نخاله‌ها و خاك‌هاي ناشي از آوارهاي مسكوني و عمليات عمراني پايتخت است و اگر‌چه گفته مي‌شود , محل اصلي تخليه خاك و نخاله‌هاي شهر تهران اين محل است , ولی در بسياري از بخشها شهرداري تهران , شاهد ايجاد محل‌هايي براي تخليه خاك‌ها و نخاله‌هاي آن حیطه و علاوه بر کلیه اين‌ها , شاهد كوه‌هاي كوچك و بزرگ نخاله‌ها در کناره و كنار خيابان‌ها , اتوبان‌ها و بخش ها پرت شهر هستيم .

به عبارتي , تعداد قابل توجهي از كاميون‌هاي پيمانكار تخليه نخاله به جاي آن كه دو ساعت در خط مش باشند , تا نخاله را در طرف ديگر شهر و در محل مشخص و معلوم تخليه كنند , ترجيح مي‌دهند , اين توشه را در گوشه‌اي خالي كنند و در ازای یک‌سری سکو ديگر اين كار را انجام دهند و پول بيشتري را كسب كنند , به خصوص در حالتی که اين جابجايي در شب صورت گيرد , درصد تخلف بسيار بيشتر مي‌شود . اين كاميون‌ها نخاله‌ها را سوای نگراني از جريمه شدن در محل‌هايي غيرمتعارف و بر رمز رویکرد , خالي مي كنند , چرا كه تا به درحال حاضر برنامه همكاري شهرداري و ناجا در جريمه اين خلاف کاران , آن‌قدر جدي و چشم‌گير نبوده است و در‌حالتی که اين برنامه محقق شده بود , نمود عيني آن را در كنار اتوبان‌ها شاهد بوديم .

به نقل از ايسنا , فعلا و به گفته بسياري از كارشناسان , گودآبعلي به دليل تعدادی برابر شدن ميزان خاك و نخاله‌هاي شهر تهران ديگر جوابگو نيست و در عين اکنون به دليل انباشت بيش از حد خاك و نخاله و آوارهاي ساختماني به زودي شيرابه‌ها و گازهاي ناشي از زباله‌هاي سال‌هاي پیشین , ممكن است خطرآفرين باشد و مي‌توان خاطرنشان کرد كه گود آبعلي علي‌رغم تیتر آن , ديگر به يك كوه بزرگ از خاك و نخاله تبديل شده‌است .

قائم رده معاونت سرویس ها شهري شهرداري تهران در اين مورد به ايسنا اظهار کرد : روزمره چهار هزار و ۸۰۰ كاميون خاك ‌و نخاله تخليه مي‌شود و در حالتی‌که کلیه بر اين جابجايي نخاله نظارتي وجود نداشته باشند , شهر , مبتلا مشكل مي‌شود . اداره مدیریت پسماند موظف به نظارت بر تولید

محمد عيديان افزود : روزمره حدود ۳۵ هزار مترمكعب خاك و نخاله در شهر تهران توليد مي‌شود و حتي در صورتی يك درصد از كاميون‌هاي حمل نخاله و يا شهروندان تخلف كنند , ديگر نمي‌توان اين حجم از نخاله را ساماندهي كرد .

وي خاطرنشان كرد : بیشتر تخلفات در تخليه نخاله‌ها در كنار معابر و بزرگراه‌ها و اماكن خلوت در شب صورت مي‌گيرد و شهرداري و ساير سازمان‌هاي مسوول نیز نمي‌توانند , در جاي جاي شهر , نيروهاي نظارتي را بومی كنند . حمل نخاله ساختمانی

عيديان تصريح كرد : در شهرداري‌هاي بخشها , پيمانكاراني براي تخليه خاك و نخاله به محل‌هاي معلوم وجود دارا‌هستند و شهروندان نيز بعد از گرفتن مجوز تخريب , مكلف میباشند , خاك و نخاله را به مكان‌هاي مشخصي برده و تخليه كنند , ولی متاسفانه برخي , در مسير تعيين شده براي رسيدن به محل تخليه , مبادرت به خالي كردن نخاله‌ها در كنار اتوبان‌ها و نقاط به دور از دیده مي‌كنند .

وي تصريح كرد : پيمانكاران تخليه خاك و نخاله , مکلف به جابجايي خاك و نخاله كمتر از ۱۰۰ كيلو از شهر نيستند و گوني‌هاي كوچك خاك و نخاله را مردمان عموما در درون مخازن آشغال مي‌اندازند .

قائم جایگاه معاونت سرویس ها شهري شهرداري تهران يادآورشد : پليس راهور ناجا , نيروي انتظامي , شهرداري‌هاي بخشها , ستاد خاك و نخاله شهر تهران و مردمان بايد در زمينه بررسی بر تخليه غيرمجاز خاك و نخاله محاسبه دقيق داشته باشند و اين طور نيست كه تنها شهرداري‌ها در اين زمينه جوابگو باشند .

همچنين بر پایه ی گزارش دريافتي ايسنا از ستاد خاك و نخاله شهر تهران , میانگین تخليه خاك و نخاله در مراكز دفن و پردازش شهر تهران در سال ۸۷ به روزمره ۶۴ هزار بدن رسيده است .

اين ستاد تاكيد كرده است كه وظيفه شناسايي گودهاي مجاز در بخشها متفاوت شهر با هماهنگي فرمانداري‌ها و شهرداري‌هاي بخش ها , راهبري و كنترل ناوگان عظيم كاميون‌ها حمل پسماندهاي عمراني , صادر شدن جواز كليه گودبرداري‌ها و خاكبرداري‌ها بر طبق پروانه‌هاي صادر شده از سوي شهرداري‌هاي بخش ها , صادر شدن كارت رفت وآمد جهت كليه كاميون‌هاي حمل خاك و نخاله و دستگاه‌هاي سنگين خاك برداري از جمله لودر و بيل مكانيكي و تراكتور بيلدار و نيز كنترل كليه مبادي ورودي و خروجي شهر تهران و بزرگراه‌ها با همكاري نيروي انتظامي و پاكسازي كليه محورهاي زیر پوشش , بر عهده اين تیم است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *