نم و رطوبت , عامل مخرب خانه و دیوارها

رطوبت و نم زياد , علاوه بر اينكه به ساختار و بناي منزل صدمه مي‌رساند , يكي از اصلي‌ترين زمينه‌سازهاي ايجاد بيماري در محيط خانه است . بيماري‌هايي نظير آسم , اگزما و سردردهاي شديد اعم از بيماري‌هاي شايع حاصل از رطوبت و نم در منزل می باشند . ولی شما مي‌توانيد با اقداماتي از قبيل تهويه عالی كه دربرگیرنده تهويه مطلوب سرويس‌هاي بهداشتي و خشك نگه داشتن محيط منزل است , عايق‌بندي اصولي و كاهش مصرف آب , محيط منزل خویش را به دور از رطوبت و سالم‌تر نگه داريد لوله بازکنی محدوده اختیاریه نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله شهریار کرج شبانه روزی

رطوبت , دلیل مخرب دیوار منزل

• سطح های بالاي رطوبت سبب ساز ايجاد و افزايش پرورش باكتري‌ها , قارچ‌ها و ميكروب‌ها در محيط مي‌شود كه براي سلامتي اشخاص خانواده بسيار زیان آور است .
• رطوبت و نم , گرم كردن فضاي منزل را طاقت فرسا مي‌كند و سالم شما و فرزندان‌تان را به خطر مي‌اندازد .  رفع نم
• نمناك بودن منزل , سبب خرابي و پوسيدگي وسايل و اسباب پارچه‌اي و چوبي مي‌شود و اساسا زندگي در محيط منزل را طاقت فرسا و مشقت بار مي‌كند .

رطوبت و نم در سطح های بالا به دلايل زير بوجود مي‌آيد :

• چگالش و تغليظ : اين واكنش زماني صورت مي‌گيرد كه هواي گرم وارد منزل مي‌شود و با سطح ها سرد نظیر تراز پنجره , ديوارها يا سقف تماس پيدا مي‌كند .
• رطوبت از محيط بيرون منزل نيز وارد فضاي منزل مي‌شود براي نمونه , گاهي زمان ها نم , از زمين پررطوبت كنار منزل به فضاي باطن سرايت مي‌كند .
• فعاليت‌هاي خانگي از قبيل شست‌وشو , آشپزي و حتي تنفس اشخاص نيز مي‌تواند سبب پیدایش رطوبت در منزل شود .

درصد زيادي از رطوبت منزل , از فعاليت‌هاي خانگي ناشي مي‌شود . فعاليت‌هاي رطوبت‌زا مشتمل بر , آشپزي ( ۳ % ) , شستن خرقه ( ۵/۰ % ) , گرمابه يك نفر ( ۵/۱ % ) , شستن ظرف ( ۱ % ) , خشك شدن هر خرقه پهن شده روي بند ( ۵ % ) , تنفس هر شخص در يك ساعت ( ۲/۰ % ) , تعريق تن ( ۰۳/۰ % در هر ساعت ) , گياهان نيز به مقداري كه آبياري مي‌شوند رطوبت توليد مي‌كنند .
رطوبت هم‌چنين ممكن است در حين ساخت منزل در بنيان آن تشكيل شود . براي نمونه الوار و مصالح مرطوب كه در ساخت منزل به کار گیری مي‌شود دلیل نفوذ رطوبت در منزل است . در حالتی‌که منزل به تهويه و سيستم گرمايش خوبي مجهز باشد , اين رطوبت ناشي از مصالح حدود يك سال ارتفاع مي‌كشد تا از بين برود .

چه گونه رطوبت منزل و نم دیوار را كاهش دهيم؟

• حذف يا كاهش منابع رطوبت

منابع اصلي رطوبت‌زا در منزل عبارتند از آشپزخانه , سرويس‌هاي بهداشتي و رخت‌شويي . در اين مكان‌ها بايد از هواكش‌هاي قوي با اقتدار مكش بالا استعمال شود طوري كه هواي مرطوب باطن را به بيرون منزل هدايت كنند .

• تهويه

اطمينان از وجود گردش مطلوب هوا سبب ساز از بين رفتن رطوبت مي‌شود . تهويه مطلوب و اثرگذار مي‌تواند رطوبت را از محيط بیرون كند و هواي تميزتر را جايگزين آن كند . با تهويه عالی مي‌توانيد هواي سالم‌تري براي تنفس در اختيار داشته باشيد .

• عايق‌بندي دیوار

عايق‌بندي مطلوب سقف را فراموش نكنيد , زيرا عايق‌بندي سبب مي‌شود فضاي درون منزل گرم بماند . هم‌چنين عايق‌بندي , سطح ها را گرم نگه مي‌دارد و به اين طريق از رطوبت ناشي از سطح ها سرد جلوگيري مي‌كند . در كل يادتان باشد خانه‌ گرم‌تر , به ميزان بيشتري از رطوبت در امان است , بنابراين سعي كنيد منزل خویش را گرم نگه داريد .

• رطوبت عمدتا از طريق كف به درون منزل نفوذ مي‌كند به ویژه در صورتیکه در طبقات زيرين منزل استخر و سونا وجود داشته يا چنانچه حياط منزل داراي باغچه‌اي با خاك بسيار مرطوب باشد . در‌صورتی‌که منزل مرطوبي داريد , توصيه مي‌كنيم زمين زير منزل را با يك لايه سنگين پلي‌تن پوشش دهيد , اين كار را حتي براي زير كفپوش‌ها نيز مي‌توان انجام اعطا کرد . لوله کشی در اتابک جنوب تهران شبانه روزی

• كاهش مصرف آب در باطن منزل

هرچه ميزان آب مصرفي در منزل كمتر باشد ميزان رطوبت ناشي از آن نيز كمتر خواهد بود . بنابراين با صرفه‌جويي در مصرف آب مي‌توانيد به كاهش رطوبت منزل نيز كمك كنيد . لباس‌هاي شسته شده تا حد امكان خوب تر است بيرون از منزل و در حياط يا پشت‌بام خشك شوند , زيرا هنگام خشك شدن رطوبت زيادي از آن ها تبخير مي‌شود .

پرهیز از نم و رطوبت کشیدن دیوارهای منزل و رفع شوره

یک کدام از مشکلاتی که بخش اعظمی از ساختمان ها با آن روبه رو هستند نم کشیدن دیوارها است . این خلل در طی بازه زمان طولانی قادر است منجر تخریب جزء دیوار و یا این که سقف منزل شود .
به نقل از مجموعه خواندنی های مشرق , ادب مهم‌ترین نکته ای است که هر خانواده ای توقع آن را دارااست . یکی‌از مهم‌ترین نکته های وصال به‌این ادب منزل ای آهسته و راحت است . برای این که منزل قشنگ و سلامتی داشته باشید که بتوانید در آن با متانت معاش نمایید می بایست نکات زیاد متعددی را مورد‌علاقه داشته باشید به این دلیل‌که مشکلات زیاد متعددی در کمین منزل شما است .

یک کدام از این مشکلات نم کشیدن دیوارها و به مرور تخریب شدن آنها است . درین مقاله نکاتی را درباره‌ی این نقص‌ به شما گوشزد میکنیم که با انجام آنها می توان از تخریب منزل ها خودداری کرد .

رطوبت را کاهش دهید

یک کدام از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر پیدایش این خلل شود رطوبت منزل ها است . شایسته ترین راه و روش هم کم کردن میزان این رطوبت است . در بعضا از منزل ها از وسیله های ارتقاء رطوبت به کار گیری می شود که خوب تر است میزان کمتری از این وسیله استعمال شود . یکی دیگر از راه و روش های کاهش رطوبت گشودن پنجره ها است که سبب ساز می شود تا رطوبت منزل بیرون شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *