نکاتی درباره اصول لوله کشی آب

لوله کشی آب ساختمان , لوله کشی آب ساختمان مسکونی , تشخیص پارگی لوله آب

۱ . به چنگ آوردن انشعاب از لوله اساسی آب شهر , نصب کنتور , شیر فلکه و شیر یکطرفه بعداز کنتور به عهده اداره آب ناحیه ای است . کنتور معمولا در باطن ساختمان یا این که در درون ایوان پس از در محل ورود نصب می شود تا دسترسی به آن برای مامورین اداره آب سهل باشد .

۲ . اتصال لوله کشی اب بهداشتی درون ساختمان به کنتور به عهده صاحب و مالک ساختمان است .

۳ . خوب تر است یک شیر فلکه و یک شیر یکطرفه و مهره ٔ ماسوره با روزنه فرعی هم در اولِ لوله کشی ساختمان نصب شود تا در مواقع لزوم از این شیر روزنه فرعی برای گشوده و بسته کردن استعمال شود . نصب شیرآلات و لوله کشی

۴ . بعداز شیر فلکه فرعی یک شیر برای تخلیه آب لوله های داخلی ساختمان نصب می شود .

۵ . لوله کشی می بایست راست , صاف و تا آنجا که احتمال دارد بی واسطه و در خطوط موازی با دیوارها , سقف ها و کف های ساختان اجرا شود . تغییر تحول در مسیر لوله کشی آب می بایست با زاویه قائمه باشد مگر انکه در نقشه جزئیات آن نشان داده شده باشد . تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی انصار الحسین قم

۶ . خطوط لوله نباید از درون دودکش , شبکه هوا , چاه بالابر , اتاق ترانسفورماتور و اتاق تابلوی برق عبور نماید .

۷ . پیش از اجرای کار لوله کشی آب , نقشه ها می بایست مورد باز بینی پیمانکار قرار گیرد و مطلوب ترین مسیرها برای خطوط لوله گزینش شود و به تایید دستگاه ارزیابی رسد .

۸ . دهانه های گشوده لوله های توزیع آب سرد و آب مصرفی که ادامه لوله کشی آن‌ها به آن گاه موکول می شود و یا این که این که بعد ها می بایست به اثاثیه بهداشتی و دیگر مصرف کننده های آب متصل شود , بایستی فورا با درپوش موقت مسدود شود .

انگیزه از لوله کشی فاضلاب

انگیزه از لوله كشی فاضلاب به خصوص در شهرها تهيه و توزيع صحيح و پاكيزه آب تصفيه شده جهت آشاميدن و مصارف بهداشتی دیگر و بیرون كردن فاضلاب حاصله از محيط مسكونی میباشد .

لوله كشی فاضلاب گرچه عملی معمولی و پيش پا افتاده به نظر می رسد اما در صورتیكه طبق اصول صحيح انجام نشود علاوه بر اينكه از لحاظ اقتصادي ممكن است توليد ضرر و زیان و زيان نمايد سبب ساز دغدغه ها و بیماری های گوناگون نيز می‌گردد .

به همين دليل بايد لوله كشی فاضلاب ساختمان مطابق نقشه صحيح و عملی انجام گردد . قواعد و قوانينی جهت تهيه طرح اوليه لوله كشی و محاسبات آن در ساختمان تدوين شده‌است , كه اما در كشورهای گوناگون اين قوانين با يكديگر اختلافاتی بسته به شرايط جغرافيايی دارا هستند البته در نهايت همگی ی اين قواعد برای انجام صحيح لوله كشی فاضلاب ساختمان بكار گرفته می گردند . لوله کش در نازی آباد جنوب تهران شبانه روزی

نکات اصلی در اجرای لوله کشی فاضلاب

لوله‌های افقی فاضلاب می بایست با شیب مطلوب و یکنواخت نصب شوند . شیب بیش تر از حد لوله‌ها سبب ارتقاء سرعت جریان فاضلاب شده , در سود آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی میماند و به مرور سبب ساز گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله می شود . شیب کم هم سبب ساز کاهش و چه بسا جدا جریان فاضلاب شده و در سود لوله‌ها مسدود میشود . میزان شیب لوله کشی فاضلاب می بایست فی مابین ۰ تا ۵ درصد باشد . لوله بازکنی مینای

در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ سکو بایستی مصرف شود .
می بایست لوله‌های فاضلاب را توسط بست های منحصر به فرد لوله در بخش های صحیح مهار کرد .
می بایست لوله را تا حد قابلیت بی واسطه و صاف نصب کرد و آنان‌را از پایین ساختمان عبور نداد . اگر که لوله فاضلاب از تحت ساختمان عبور نموده است بایستی آن‌ها‌را با دستکم ۱۵ سانتیمتر بتن بی آلایش پوشش اعطا کرد و در شرایطی که که لوله‌ها در مسافت یک متری از پی و دیوارها قرار دارا‌هستند , بایستی تا تراز پایین پی آن‌ها‌را با بتن پوشاند .
گذشته از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب , بایستی ابتدا روزنه بازدید فاضلاب نصب شود . همینطور در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب هم نصب روزنه بازدید اضطراری است . محل روزنه بازدید می بایست دردست اشخاص باشد .
سیفون های ساختمان حتما می بایست سطح باشد و شیب نداشته باشد که سبب پرهیز از پخش شدن بوی نامطبوع در دور و اطراف شود . حتما همه سیفون مورد به کار گیری در مسیر فاضلاب می بایست دارنده هوا کش باشند .
بایستی دقت داشت که سایز رایزر خروجی فاضلاب حتما جوابگوی خروجی فاضلاب باشد . ابدا رایزر لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با رایزر گرمابه یا این که سرویس بهداشتی مشترک نباشد .
در لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا حتما چسب توانمند اختصاصی پلیکا استعمال شود و چسب کافی برای استعمال در لوله و اتصالات به آن‌ها زده شود .
لوله های فاضلاب و دیگر لوله ها در ساختمان های در درحال حاضر ساخت بدلیل وجود دیگر مصالح بایستی مورد دقت قرارگیرند تا مورد زخم قرار نگیرند . در هنگام به کار گیری از لوله و اتصالات حتما دقت داشته باشید که ترک یا این که شکستگی نداشته باشد .
لوله­ های فاضلاب از مال پلیمر در شرایطی که علیه روشنایی خورشید به طور بدون واسطه قرارگیرند سبب ساز جراحت دیدن لوله می شود . پس در لوله کشی فاضلاب هنگام ساختمان سازی روی آن را با یک عایق بپوشانید .
چنانچه لوله کشی فاضلاب در فصل سوز و سرما انجام می‌گیرد احتمال دارد لوله ها در گیر پارگی یا این که یخ زدگی شوند . به این ترتیب پرسنل لوله کش بایستی بعداز اجرای سیستم لوله­ كشی و انجام آزمایش های متعدد , آب كل سیستم را تخلیه نمایند . آنها میتوانند از آب نمک استعمال نمایند تا در‌حالتی که آب در نصیب هایی از لوله باقی ماند قابلیت یخ‌زدگی آن کمتر شود .
تحت عنوان یك اصل كلی , به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن مازاد روی لوله­ های نصب شده سیستم لوله­ كشی فاضلاب خزینه و دستشویی نمی ­باشیم . از قرار دادن وزن شیر آلات بهداشتی , وزن شیرهای مهم و فرعی واحدها , وزن كلكتورها و… روی لوله­ ها بپرهیزید .
چنانچه لوله کشی در سقف انجام میگیرد هنگام ورود لوله فاضلاب به خزینه و دستشویی بایستی محل تقاطع دو دیوار تحت عنوان مسیر عمودی گزینش گردد چون احتمال دارد در صورت نصب وسایل و آویزها بر روی دیوار منجر زخم وصال و ترکیدن لوله ی فاضلاب شود . لوله­ ها می بایست مسیرهای افقی را در كف طی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *