پمپ کولر آبی را تا چه اندازه می شناسید؟

کولرهای آبی‌رنگ ( Evaporative Coolers ) اعم از پرمصرف ترین سیستم های برودتی در جمهوری اسلامی ایران و بخش اعظمی از کشورهای دنیا می باشند . به دلیل به کارگیری از مکانیسم بی آلایش خنک سازی مبنی بر تبخیر ( Evaporation ) در‌این سیستم ها , غالباً مخارج خرید , مراقبت و تعمیرات زیر است . از طرفی , برای اقلیم های گرم و کم آب که عملاً به کارگیری از کولرهای گازی ممکن نیست , کولرهای آبی رنگ شایسته ترین مورد خواهد بود . از این رو , اینک بالغ بر ۸۰ درصد از سیستم های سرمایشی مورد به کار گیری در کشور ایران را کولرهای آبی رنگ تشکیل داده اند . از‌آن‌جا‌که سیال خنک کننده کولرهای تبخیری آب است , نیاز به یک سیستم آب رسانی ایده آل , غیرقابل انکار است . این سیستم آب رسانی مشتمل بر یک واتر پمپ , سیستم انتقال آب , اتصالات ذی‌ربط , توزیع کننده و … می شود . درصورتی که که رغبت دارید با پمپ کولر آبی رنگ بیشتر آشنا گردید , با ابزاره همراه باشید . بقیه اجزای مکانیکی و الکترومکانیکی این کولر دوچندان بی آلایش و به شرح پایین است :

الکتروموتور ( Electromotor )
رشته یا این که دمنده ( Fan / Blower )
واسط های تبخیری ( Cooling Pads )
و سیستم کنترلی دستگاه ( Controlling System )

گونه های پمپ کولر آبی رنگ

پمپاژ آب از تشتک کولر آبی‌رنگ به سه راهی انشعاب از روش واتر پمپ قابلیت و امکان پذیر است . موتور الکتریکی این پمپ ها از جور تک فاز القایی با قطب چاک دار است . پمپ های مورد استعمال در کولرهای آبی‌رنگ دارنده دو جور رایج می باشند که عبارتند از :

پمپ کولر آبی‌رنگ با استاتور بوبینی
و پمپ کولر آبی‌رنگ با استاتور بالشتکی
اما تقسیم بندی دیگری هم از بابت نیروی محرکه سیستم موجود هست . به این صورت که بعضا از پمپ های آب به طور پمپ های مرسوم ( پمپ های آب الکترومکانیکی ) با به کارگیری از جریان التریسیته کار نمی‌کنند و مکانیکی می‌باشند . در حقیقت , از نیروی گردش موتور کولر نیروی خویش را تامین می کنند

اجزای تولید کننده و طرز کارایی پمپ کولر آبی رنگ

همان طور که اشاره شد , وظیفه پمپ های کولر آبی رنگ پمپاژ آب به بخش های آب رسانی و توزیع کننده های ( ِDistributers ) کولر است . واتر پمپ ها از ورق های آهن سیلیس دار ساخته میگردند و و از دو نصیب الکترومکانیکی ( موتور ) و مکانیکی ( پمپ ) تشکیل یافته اند . بخش های متفاوت یک پمپ عبارتند از :

شالوده مهم پمپ که در درون آب قرار می‌گیرد و وظیفه پمپاژ آب به بدنه کولر را بر عهده داراست
پروانه چهار یا این که سه پره ای که نقش توربین را ایفا می نماید
کفی پمپ که در تحت بدنه نصب شده و نقش آب بندی پمپ کولر آبی رنگ را داراست
چپقی مبنا پمپ یا این که محل قرار گیری شیلنگ ( Output ) که وظیفه انتقال آب به سه راهی را بر عهده دارااست
کلاهک پمپ که تحت عنوان نصیب فوقانی پمپ همانند یک چتر روی پمپ درنظرگرفته شده تا از انتقال آب به باطن پمپ خودداری کند کولر گازی پرتابل و معایب آن

پمپ های کولر آبی‌رنگ تک موتوره با اخذ ولتاژ ۲۲۰ ولت , در جهت و سرعتی معلوم چرخش کرده و موتور پره ها اعم از مهمترین اجزای اجرایی آن‌ها میباشند . چرخش و جنبش این پره قادر است آب را بالا آورده و آن را از روش شیلنگ خروجی آب از پمپ به انشاب گیر انتقال دهد . به‌این صورت , رطوبت حتمی برای مکانیسم انتقال حرارت در خلال پدها یا این که پوشال های خنک کننده تامین می‌گردد .  تعمیر کولر آبی مشهد تعمیرات کولر گازی تهران

تصور غلط از سوختن کولر به دلیل عدم همت پمپ

بخش اعظمی از اشخاص تصور می نمایند در صورت عدم روشن کردن کلید مرتبط با پمپ در کولرهای آبی رنگ موتور کولر خواهد سوخت . از نگاه فنی و فیزیکی این تصور تماما بی شالوده و غلط است . در حقیقت , حتی‌د‌ر صورت عدم آب رسانی به سیستم های خنک کننده تبخیری , به دلیل وجود حرفه ها دمنده , سیستم میتواند همانند یک پنکه فعالیت سرمایش را انجام دهد .

لکن مسائل ای که قادر است متبوع قرار گیرد , رتبه حرارتی عملکردی الکتروموتور کولرهای تبخیری است . همانگونه که در تصویر هم می‌توانید مشاهده کنید , برای خنک سازی الکتروموتورهای کولر تبخیری از منافذی در بدنه آن‌ها مصرف شده شده‌است که در راستای تحت می باشند . در صورت ریزش آب روی موتور , با عامل تحت بودن این منافذ قابلیت خروج آب به درون موتور و سوختن آن نیست . البته این ریزش آب می‌تواند بسیاری از حرارت ناشی از تلاش موتور کولر آبی رنگ را تقلیل دهد . از همین روست که قابلیت سوختن موتور کولر در روزهای گرم فصل تابستان و در خلال خاموش بودن پمپ کولر آبی‌رنگ موجود هست .

محافظت و عیب یابی پمپ کولر آبی‌رنگ

کولرهای آبی رنگ معمولاً فراوان کم در گیر جراحت میشوند . البته مواقعی هم میتواند باعث ایراد در کارایی یا این که چه بسا سوختن واتر پمپ کولر شما شود .
انسداد در شیلنگ آب خروجی از پمپ
ریزش و نفوذ جریان آب به درون واتر پمپ کولر آبی رنگ که می‌تواند ناشی از نصب غلط سه راهی یا این که پمپ کولر ( به خصوص در پمپ هایی با استاتور بالشتکی ) باشد
جرم و سولفاته زدن پمپ های کولر آبی رنگ بعد از مدتی غیر قابل فرار است . این جرم ها می‌توانند همت موتور پمپ را با نقص‌ مواجه نمایند . برای پیشرفت در عملکرد و شرایط پمپ خوبتر است روغن کاری و خدمت زمان ای را فراموش نکنید .
همینطور در صورت ممانعت یک شی از چرخش پره ها , شاهد سوختن فوری پمپ کولر آبی رنگ تان خواهید بود

ویژگی ها فنی پمپ های کولر آبی‌رنگ

ویژگی ها فنی پمپ های کولر آبی‌رنگ اکثر وقت ها به طور تحت ابلاغ می‌شوند :

ولتاژ , اکثر اوقات مساوی ۲۲۰ ولت
توان یا این که گنجایش , مبنی بر CFM متناسب با گنجایش کولر آبی رنگ متبوع
شدت جریان ( Flow Rate ) مبتنی بر گالن بر ساعت یا این که مترمکعب بر دقیقه
وزن واتر پمپ مبنی بر پوند یا این که کیلو گرم
فرآورده بدنه که اکثر اوقات از فلز , پلاستیک یا این که پلمیر است
و جور پمپ که میتواند مواقعی مشتمل بر فرارو گریز از راس بودن ( Centrifugal ) یا این که آف ست ( Offset ) بودن پمپ را مشتمل بر گردد

نصب پمپ کولر آبی رنگ

محل نصب پمپ ها در باطن کولرهای آبی‌رنگ به وسیله ایجاد کنندگان این سیستم ها معلوم میگردد . ولی در موفق موقعیت ها , در نزدیکترین محل به رشته دمنده و در دورترین پوزیشن نسبت به پدها یا این که پوشال های خنک کننده در حیث

تعمیرات تخصصی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *