اجزای مهم هواساز چیست؟

نقش هواساز در دنیای امروزه این است که در زمان و مکان های مختلف با توجه به دمای محیط هوای سالم و مطبوعی را به گردش در آورد.هواساز یکی از اصلی ترین دستگاههای تهویه هوا است. برای نصب هواساز و تعمیر انواع هواساز و یا هر نوع خدمات درخواستی دیگر از سمت شما، سایت فنی کارا می تواند بهترین گزینه باشد. با مراجعه به سایت فنی کارا شما می توانید خدماتی در کمترین زمان و کمترین فاصله دریافت کنید.

در ادامه به بررسی مهمترین اجزای یک دستگاه هواساز پرداخته می شود.

شناخت اجزای هواساز یکی از نکات مهم برای خرید یک هواساز مناسب و با کیفیت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب راهنمای انتخاب هواساز در سایت فنی کارا مراجعه کنید.

مهمترین اجزای تشکیل دهنده هواساز

بدنه اصلی در دستگاههای هواساز از فریم فلزی می باشد. درکل باید دقت شود که بدنه اصلی دستگاه باید قادر باشد که برای مدت زمان زیادی مقاومت لازم را داشته باشد که به همین دلیل بدنه را با ورق گالوانیزه می سازند.

دستگاههای هواساز در سایز بزرگ را با استفاده از قاب های مربعی شکل با دو لایه روکش و پنل عایق ساخته می شود این مدل از بدنه به این دلیل است که دستگاه دارای حداقل سروصدا باشد.

ممکن است دستگاه هواساز تا چندین متر طول داشته باشد. از این رو دستگاه را از چندین بخش مهم به هم چسبیده به شکل ربل با استفاده از پروفیل های فولادی تولید میکنند تا از استحکام و افزایش مقاومت دستگاه اطمینان حاصل شود.

این نکته مورد توجه واقع شود که در در بیشتر مکان هایی که دستگاه نصب می شود، هواساز باید در محلی باز و بدون سرپناه باشد که از نفوذ آب جلوگیری شود. ضمن اینکه از صفحات ضد آب در محل اتصالات دستگاه استفاده می شود. چنانچه در هر زمانی برای تعمیر و سرویس هواساز نیاز به متخصص حرفه ایی داشتید می توانید به سایت فنی کارا مراجعه کنید.

دستگاه هواساز

 

۱- کویل های سرمایشی و گرمایشی

کویل های سرمایشی و گرمایشی برای تامین دما و رطوبت هوا در دستگاه تعبیه می شوند. در سیستم هواساز در صورت نیاز به رطوبت گیری و با استفاده از سرمایش هوا جهت رساندن دما ب نقطه شبنم این کار صورت میگیرد و پس از آن با استفاده از کویل های گرمایشی که بعد از کویل سرمایشی نصب می شود میزان رطوبت هوای تهویه شده به میزان مورد نظر کاهش می یابد.

اگر در مناطق سردسیر که احتمال یخ زدگی در فیلترها و لوله های آب پایین دست، وجود دارد. از کویل پیشگرمکن یه عنوان ابتدایی ترین جز دستگاه هواساز استفاده می شود و برای این پیشگرمکن یک سیستم کنترلی نصب می شود تا در صورت عمل نکردن درست کویل، برای اینکه دستگاه آسیب نبیند، هواساز خاموش شود.

کویل های سرمایشی با استفاده از آب مبرد و کویل های گرمایشی با استفاده از آب گرم تولیدی مبدل گرمایی یا بویلر و یا با بخار آب و یا با برق کار میکند.در بعضی از دستگاههای هواساز با توجه به شرایط از ماده مبرد در کویل استفاده می شود.

اگر محدودیت فضا وجود داشته باشد و فضای لازم برای سیستم گرمایش و سرمایش وجود نداشته باشد. از کندانسینگ یونیت که شامل کمپرسور و کندانسور هوایی است استفاده می شود و می توان آن را در فضای پشت بام و یا کنار ساختمان نصب کرد و ماده مبرد را به طور مستقیم به کویل سرمایشی هواساز تزریق کرد.به این نوع هواساز اصطلاحا هواساز با کویل DX  می نامند.

این دستگاه با توجه به عدم نیاز به سیستم موتور خانه و سیستم چیلر و الکتروپمپ های سیرکولاتور و همچنین سیستم برج خنک کننده و تاسیسات لازم دیگر که به سیستم های مذکور وابسته هستند می تواند موجب پایین آمدن هزینه های نهایی سیستم و صرفه اقتصادی را برای خریدار داشته باشند را به ارمغان بیاورد. البته در خصوص دریافت اطلاعات مناسب و تکمیل شده برای نحوه عملکرد سیستم های هواساز و راهنمای خرید آن ها، میتوانید به این مطلب مراجعه نمایید: دستگاه هواساز چیست؟ راهنمای انتخاب هواساز | بخش های اصلی هواساز

کویل های گرمایشی و سرمایشی

۲-فن یا بادزن

فن یا بادزن، یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم هواساز جهت ایجاد جریان هوا است. فن یا بادزن مورد استفاده در سیستم هواساز بسته به نوع طراحی می تواند یکی از مدل های فن سانترفیوژ بکوارد باشد که جنس آنها از ورق گالوانیزه می باشد که در مقابل رطوبت موچود در محفظه داخلی هواساز مقاومت دارد.

فن استفاده شده در اجزای هواساز می تواند یکی از انواع زیر باشد:

  • فن سانترفیوژ
  • بلاگ فن
  • فن آکسیال

فن یا بادزن

۳- فیلترها

در دستگاههای هواساز، نوع فیلترهای به کار رفته بسیار اهمیت دارد. فیلترهای متفاوت در دستگاه تصفیه هوا با توجه به مواد تشکیل دهنده و تکنولوژی ساخت قادر به حذف مواد آلاینده های مختلف در هوا را دارد. اگر امکان استفاده همزمان از چند نوع مختلف از فیلترها باشد، هوا به طورکامل تصفیه می شود.

در زیر به بررسی چند نوع فیلتر پرداخته می شود: ۱۳ نکته طلایی برای راهنمای خرید کولر گازی

۱٫ فیلتر روغنی

فیلترهای روغنی از یک سطح، الیاف پلیمری یا الیاف پارچه ای که به نوعی روغن مخصوص بدون بو آغشاه شده، تشکیل شده است.ذرات معلق در هوا با قطر بالاتر از ۱۰ میکرومتر در عبور از این سطح روغنی به آن می چسبند و ذران ریزتر همراه هوا از آن عبور میکند.این فیلترها معمولا به صورت پنلی در ابعاد ۶۰۰*۶۰۰ و ۶۰۰*۳۰۰ میلی متر و ضخامت ۱۰۰ میلی متر می باشند.

نوعی از این فیلترها به صورت یک رول می باشد که مدام بین دو قرقره در حرکت است و هنگام جمع شدن روی هم قرقره دوباره به روغن آغشته می گردد و هم ذرات جمع شده روی سطح توسط یک تیغه از روی سطح فیلتر جدا میگردد.

راندمان این فیلترها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد و در گروه G4-F6 قرار میگیرد.

۲- فیلتر خشک

این نوع فیلترها که به عنوان پیش فیلتر استفاده می گردد به راحتی قابل شستشو و تعویض می باشد. ذرات با قطر بالاتر از ۱۰۰۰ میکرون را می توانند با راندمان ۶۰ درصد و با قطر بالاتر از ۱۰۰ میکرون با راندمان ۲۰ درصد جذب میکند. این فیلترها می توانند از چند سطح مش آلومینیومی یا گالوانیزه و یا پد الیاف پلیمری باشند.راندمان و قدرت جذب فیلترهای پد دار از فیلتر های فلزی بالاتر می باشد.پد الیاف نیز در یک قاب آلومینیومی با گالوانیزه چوبی قرار می گیرند که حالت خود را حفظ نمایند.سرعت حرکت هوا روی این فیلتر مانند فیلترهای روغنی توصیه می شود.

 

فیلترهای خشک هواساز

۳- فیلتر کیسه ای

جنس فیلتر کیسه ای از پلیستر با ضخامت و فشردگی های مختلف می باشد. به دلیل شکل قرارگیری و کارکرد آنها، این نام را انتخاب شده است. مقایسه ی تعمیر کولر گازی از حیث کیفیت و فیمت در مراکز مختلف– تعمیرات کولر گازی

وقتی که هوا روی این فیلتر جریان پیدا میکند.این فیلتر مانند یک کیسه ای که در جریان هوا قرار دارد، باد کرده و ذرات داخل این کیسه گیر می افتند.

فیلتر های کیسه ای با راندمان های مختلف ساخته می شوند و به عنوان فیلتر بستر دوم مورد استفاده قرار میگیرند.راندمان این فیلتر از ۳۰ تا ۸۵ درصد می باشد. در هر پنل فیلتر با توجه به فشردگی و راندمان فیلتر ۱۲،۱۰،۸،۶ کیسه فیلتر قرار میگیرد.

فیلتر کیسه ای

۴- فیلترهای هپا (HEPA) ، اولپا (ULPA)

فیلترهای نهایی دستگاههای هواساز دارای بازدهی جذب بالا و گاه خیلی بالاتر هستند. دو نوع رایج این فیلترها در زیر داده شده است :

  • فیلتر هپا (High Efficiency Particulate Air Filter)

درکل این دو نوع از فیلترها قادرند ذرات بسیار ریزتری از آلودگی در حد میکرون را نیز جذب کنند. به عنوان مثال: فیلترهای هپا قادرند ذرات تا ۰٫۳ میکرون را با بازدهی جذب ۹۹٫۹۷ درصد نیز جذب میکنند.

فیلتر هپا

  • فیلتر اولپا (Ultra-Low Particulate Air Filter)

فیلترهای اولپا ULPA نیز این قابلیت را دارند که با ارائه بازدهی ۹۹٫۹۹۹۹ درصد ذرات ریز تا ۰٫۱۲ میکرون را نیز جذب و فیلتراسیون کنند. این درصد از بازدهی می تواند کیفیت جریان هوای محیط را تا اندازه قابل ملاحظه ای بهبود بخشیده و در سلامت کاربران بسیار موثر باشد.

فیلتر اولپا

 

۵- فیلترهای کربن اکتیو، الکترواستاتیک

عملکرد فلیترهای کربن اکتیو، الکترو استاتیک به این صورت است که با استفاده از جذب ذرات گاز و بخار در حد میلیون و یا حتی در حد بیلیون است. این فیلترها می توانند در جذب و حذف دود سیگار و آلاینده هایی از این  دست بسیار موثر باشند.

نوع دیگر این فیلترها که الکترواستاتیک می باشد با استفاده از صفحات باردار این سیستم ها هوای یونیزه جذب و فیلتراسیون می شود. فیلترهای فرا بنفش که نوعی فیلتر الکتریکی محسوب می شوند می توانند میکروارگانیسم هایی نظیر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را نیز جذب نمایند.

فیلتر الکتریسیته

۴- رطوبت زن

رطوبت سازها یا رطوبت زن ها باید در جاهایی نصب شوند که هوا بتواند بخار موردنیاز را جذب کند و درجه حرارت هوایی که روطوبت زده می شود باید بیشتر از درجه حرارت نقطه شبنم فضایی باشد که رطوبت زنی میگردد.وقتی به هوای تازه و یا مخلوط هوای رفت و برگشت رطوبت می زنید شاید لازم باشد هوا پیش گرم شود تا بتواند رطوبت را جذب کند.

در زیر به توضیحات انواع رطوبت سازی پرداخته می شود:

۱) رطوبت ساز صنعتی دارای تشک گرم 

ظرفیت این رطوبت ساز ها بسیار وسیع می باشد. تشک این نوع رطوبت ساز را می توان توسط یک مبدل حرارتی که با بخار یا آب گرم کننده تغذیه می شود گرم کرد. می تواند مستقیما در زیر کانال و یا در محلی مجزا نصب شود و توسط یک شلنگ، بخار تولید شده را منتقل نماید. در هر حالتی که باشد باید یک منیفولد برای توزیع بخار در نظر گرفته شود.

تمامی رطوبت زن های از نوع تشک باید دارای وسیله مقدار آب و سیستم تخلیه یا شستشو باشند. اگر از آب خام استفاده میکنید، باید رطوبت زن به صورت دوره ایی تمیز و رسوب زدایی شود.در صورتی که دستگاه کار نمیکند باید تمامی آب داخل آن را تخلیه کرد تا مانع رشد باکتری در محل آب ساکن شود.

۲) رطوبت ساز با تزریق مستقیم بخار

با افزودن مستقیم بخار به هوا می توان فرآیند رطوبت زنی را ساده کرد. بخار مورد استفاده در این مدل توسط یک دیگ بخار کم فشار تولید خواهد شد.

توجه شود که رطوبت زن ها باید در محلی نصب شوند که هوا قبل از تماس با وسایلی چون کویل،دمپر و تیغه منحرف کننده بتواند بخار تغذیه را جذب کند. در غیر این صورت احتمال دارد در داخل کانال تقطیر رخ بدهد. چون در این نوع رطوبت زن، بخار تولید شده در دیگ بخار مستقیما به درون فضا یا کانال توزیع تزریق می شود.

۳) رطوبت ساز الکتریکی خود کفا از نظر تولید بخار 

در این نوع رطوبت ساز صنعتی، آب معمولی شهر توسط انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله الکترودها یا گرمکن های مقاومتی تبدیل به بخار میگردد. تولید بخار در فشار اتمسفریک انجام می شود. این بخار از راه یک منفولید به درون سیستم کانال، تغذیه می شود. در برخی از انواع این رطوبت زن های صنعتی، بخار توسط یک فن مستقیما به درون فضای مورد نظر تخیله میگردد.

۴) رطوبت سازهای پودر کننده

در این نوع رطوبت ساز صنعتی، باید تصفیه آب مد نظر باشد و برای حذف کردن غبار از هوای رطوبت زده شده از فیلترهای مناست استفاده کرد. با توجه به نوع کاربری و کیفیت آب، برای حذف مواد معدنی می توان از سیستم اسمز معکوس یا RO  یا تصفیه آب به روش یون گیری DI استفاده کرد. در عین حال، باید توجه داشت که قسمت های خیس دستگاه بتواند در مقابل اثرات خورندگی آب DI یا RO مقاومت داشته باشد.

۵) رطوبت سازهای دارای بستر مرطوب

در رطوبت سازهای با بستر صلب از یک هسته متخلخل استفاده می شود. هوا بر روی این بستر گردش میکند. همزمان با آن، هوا به درون مجرا می وزد. این رطوبت زن ها آدیاتیک هستند و همزمان با رطوبت زنی، هوا سرد نیز می شود. غالبا این رطوبت زن برای دو منظور (رطوبت زنی در زمستان و سرمایش در تابستان) استفاده می شود. نرخ تبخیر متناسب با درجه حرارت، رطوبت و سرعت هوا تغییر میکند.

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *