هواساز چیست؟ راهنمای انتخاب هواساز

در این مطلب قصد داریم توضیحاتی درمورد هواساز، نحوه کار هواساز، اجزای مهم هواساز و سایر طلاعات مربوط به هواساز را بررسی نماییم. البته چنانچه نیاز به خدمات سرویس و تعمیر هواساز داشته باشید، وب سایت فنی کارا به کار شما خواهد آمد.

تنظیم دما و رطوبت و تامین هوای تازه مورد نیاز و فیلتر کردن آن و عمل تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی به وسیله همین دستگاه هواساز انجام می شود. سایت فنی کارا و اطلاع از خدمات متنوع سایت در زمینه های متفاوت میتواند بهترین گزینه برای رفع نیازهای خدماتی شما در هر زمان و هر مکان باشد.

هواساز

هواساز چیست؟

هواساز یا ” Air handing unit ” وسیله ای است که گردش هوا را در تهویه مطبوع، سردکردن و گرم کردن مدیریت میکند. هواساز به طور معمول جعبه فلزی در سایز بزرگ است. هواساز به مسیر کانالی سیستم های تهویه مطبوع، منظور جایی که هوای برگشتی ساختمان باید به آنجا برود، می گویند. بعضی وقت ها هواساز هوای تازه و هوای برگشتی را از فضای داخل (بدون کانال)  دریافت میکنند.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجزای اصلی هواساز را در فنی کارا بدانید.

راههای کنترل هوا در دستگاه هواساز

۱- کنترل دما با استفاده از شیر سه راه برقی یا موتوری 

کنترل دما به واسطه شیر سه راه برقی یا موتوری که روی لوله به صورت رفت و برگشت نصب شده و به وسیله ترموستاتی که در کانال برگشت هوا به هواساز نصب می شود، به همین علت عمل قطع و وصل کردن و یا زیاد و کم کردن جریان آب انجام می شود.

۲- به وسیله ترموستات 

ترموستات را در اتاق یا راهرو یا هر مکان مناسب دیگری مثل حالت فن کویل نصب میکنند. به فن دستگاه مورد نظر دستور خاموش روشن کردن داده می شود. باید سیستم کنترل طوری طراحی شود که ابتدا مجموعه ترموستات کانالی و شیر سه راهی وارد عمل شود و در گام بعدی در صورت لزوم ترموستاتی که در اتاق قرار دارد به بادبزن دستگاه هواساز دستور بدهد.

بهتر است بدانید دستگاه هواساز از ورق کالوانیزه ساخته شده است. این وسیله می تواند به روش عمودی یا افقی ساخته شود. ضمن اینکه هم می تواند به صورت یک منطقه ای و یا چند منطقه ای طراحی و تولید شود. اگر در تمام بخش های ساختمان نیاز باشد دما و رطوبت به طور یکنواخت هوادهی شود از روش یک منطقه ای استفاده می شود. *

با کمک دمپرهای به خصوصی امکان هوادهی با دما و رطوبت های مختلفی وجود دارد که این مورد استفاده برای مناطق مختلف متفاوت است.

اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب دستگاه هواساز

انتخاب دستگاه هواساز نیازمند اطلاعاتی می باشد که در زیر به آن اشاره شده است.

۱- میزان بار مصرفی

منظور از بار مصرفی یعنی همان میزان بار سرمایی و گرمایی ساختمان که اگر برای ساختمان بیشتر از یک هواساز استفاده شود لازم است سهم هر هواساز از میزان مصرف دستگاه مشخص شود.

۲- حجم هوای گردشی

حجم هوایی که در واحد زمان از دستگاه هواساز عبور میکند.

۳- افت فشار

افت فشار استاتیکی، طولانی ترین راه کانال یا هد استاتیکی فن می باشد.

۴- نوع فیلترها

عملکرد فیلتر به این صورت است که از ورود ذرات موجود در جریان هوا چه ذرات گرد و غباری که در نور خورشید دیده می شوند یا چه ذراتی که خیلی ریزتر در حد بیلیون باشند، جلوگیری می کنند. فیلتر ها در سه نوع متفاوت موجود می باشند که به صورت فیلترهای کیسه ای، فیلترهای هپا، فیلترهای کربن و فیلترهای الکترو استاتیک در بازار وجود دارند.

۵- ظرفیت حرارتی کویل

برای گرم کردن و سرد کردن از کویل های سرمایشی و گرمایشی استفاده می شود.کیفیت مطلوب هواساز بر عملکرد دستگاه تاثیر مستقیمی دارد. کویل از لوله های مسی و آلومینیومی تولید می شود. تعداد لوله ها و همچنین ردیف آنها به حجم هواساز بستگی دارد.

۶- ظرفیت دستگاه رطوبت زن

کار دستگاه رطوبت زن این است که بتواند بخار هوا را جذب کند. درجه حرارت هوایی که رطوبت زده باید بیشتر از درجه حرارت نقطه شبنم فضایی باشد که عملکرد رطوبت زنی به درستی انجام شود. رطوبت زن ها در ۴ نوع مختلف وجود دارند: رطوبت ساز صنعتی دارای تشک گرم، رطوبت ساز با تزریق سیستم بخار، رطوبت ساز الکتریکی خود کفا از نظر تولید بخار، رطوبت ساز پودرکننده

۷- قدرت موتور بادزن

قدرت موتور بادزن در تهویه مناسب هوا تاثیر بسزایی دارد که در هر دستگاه با اندازه و مصارف متفاوت فرق میکند.

اجزای هواساز

کاربرد دستگاه هواساز

هواساز ها به تامین مطبوع هوا و گردش هوای سالم و تمیز کمک زیادی میکنند از این رو کاربردهای بسیاری در مکان های مختلف دارند که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • صنایع دارویی و غذایی
  • ساختمان های اداری و تجاری
  • ساختمان های مسکونی
  • سوله های ورزشی
  • مراکز عمومی و فروشگاههای بزرگ
  • محیط های صنعتی
  • سالن های کنفرانس، سینما، رستوران و…

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *