مزایای به کارگیری از بازیافت نخاله های ساختمانی و ضایعات عمرانی در ساخت بتن

در این مطلب به مزایای به کارگیری از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن اشاره می کنیم ولی پیش از توضیح این مزایا، به سراغ تعریف اصلی نخاله های ساختمانی و تعریف بتن می پردازیم.

نخاله ساختمانی چیست؟

ضایعات ساختمانی یا این که نخاله‌های ساختمانی , عبارت است از موادی که به صورت اجباری و تصادفی در عملیات ساخت‌وساز ایجاد میگردد . این ضایعات مشتمل بر مصالح ساختمانی از قبیل عایق , میخ , سیم برق , میلگرد و همینطور ضایعات حاصل از روند آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی , کنده درختان و قلوه سنگها می‌گردد . نخاله‌های ساختمانی , احتمال دارد دارنده سرب , آزبست یا این که بقیه مواد خطرناک باشد .

بخش اعظمی از پسماندهای ساختمانی , تشکیل شده‌اند از مصالحی زیرا خشت , بتن و چوب که سازه به دلایلی در طی عملیات ساخت‌وساز سوای به کار گیری مانده‌اند . پژوهش ها نشان میدهد که میزان این ضایعات برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مصالحی است که در عملیات ساختمانی به کار میرود . این اندازه دوچندان بیشتر از میزانی است که به وسیله برآوردکنندگان ( مترورها ) در لحاظ گرفته میگردد . با دقت به تنوع شایان توجه میان اشکال کارگاه‌های عمرانی , قابلیت فراوانی برای کاهش میزان این ضایعات و استعمال دوباره از ضایعات در پروژه‌های دیگر موجود هست. حمل نخاله در غرب تهران راهنمای جامع تخلیه چاه

بتن چیست؟

بِتُن ( به فرانسوی : Béton ) در معنی پهناور به هر ماده یا این که ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خواص سیمانی شدن درست شده باشد گفته میشود . بتن شاید از اشکال متعدد سیمان و هم پوزولان‌ها , سرباره کوره‌ها , مواد مضاف , گوگرد , مواد افزودنی , پلیمرها , الیاف و غیره تهیه و تنظیم شود . همینطور در شیوه ساخت آن احتمال دارد حرارت , بخار آب , اتوکلاو , فضای خالی , فشارهای هیدرولیکی و متراکم‌کننده‌های متعدد مصرف شود . [۱] با دقت به توسعه و ترقی دانش و بروز تکنولوژی‌های زیاد در قرن اخیر , آشنایی بتن و خاصیت آن هم توسعه و گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته‌است , به طوری که امروزه شاهد کاربرد گونه های گوناگون بتن با مصالح گوناگون هستیم که هر مورد خاصیت و کاربری منحصر به خویش را دارد . اکنون گونه های مختلفی از سیمانها که مشتمل بر پوزولانها , سولفورها , پلیمرها , الیافهای متفاوت و افزودنیهای متفاوتی می‌باشند , ایجاد می شوند .

بتن از مالامال کاربردترین مصالح ساختمانی است . خصوصیت حساس بتن ارزان بودن و در اختیار بودن مواد نخستین آن است . همینطور می‌توان خاطر نشان کرد که ساخت اشکال بتن با استعمال از حرارت , بخار , اتوکلاو , تخلیه هوا , فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می گیرد . بتن به‌طور کلی محصولی است که از ترکیب آب با سیمان آبی رنگ و سنگدانه‌های متعدد در اثر عکس العمل آب با سیمان در موقعیت محیطی خاصی به حاصل میگردد و دارنده ویژگیهای یگانه است . بتن فعلا با گذشت بیشتراز ۱۷۰ سال از بروز سیمان پرتلند به طور کنونی به وسیله یک بنّای لیدزی , دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است . در اختیار بودن مصالح آن , استمرار تقریبا مضاعف و نیاز به ساخت و سازهای مضاعف سازه‌های بتنی زیرا ساختمان‌ها , سازه‌ها , سدها , پل‌ها , تونل‌ها و راه‌ها , این ماده را دوچندان لبریز مصرف نموده‌است . در حال حاضر حدود سه عدد چهار ده سال است که کاربرد این ماده در حالت یگانه موردپسند یوزرها آن قرار گرفته‌است . امروزه با ترقی دانش و تکنولوژی معین شده است که صرف دقت به مقاومت تحت عنوان یک میزان برای طرح بتن برای محیطهای گوناگون و کاربردهای گوناگون نمی‌تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در زمان طولانی در سازه‌های بتنی ساخت می شود . یک‌سری سالی است که قضیه استمرار بتن در محیط‌های متفاوت مورد اعتنا قرار گرفته‌است . مشاهده خرابی‌هایی با کارداران فیزیکی و شیمیایی در بتن‌ها در عمده نقاط عالم و با شدتی بیشتر در کشورهای در حال پیش رفت , اذهان و ذهن ها مهندسان و شیمیدانان را در سوی طرح بتن‌هایی با خصوصیت مختص و با استمرار اضطراری سوق داده‌است . در این جهت در پاره‌ای از کشورها دستورالعمل‌ها و استانداردهایی هم برای طرح بتن با همت بالا تنظیم شده و طراحان و مجریان در برخی از این کشورهای توسعه یافته ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها گشته‌اند . چگونه كولرآبي مناسب بخريم؟

مزایای بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن

استعمال از بازیافت نخاله های ساختمانی در ایجاد و ساخت بتن دارنده مزیت های بخش اعظمی است که درین پست به بعضا از آن ها اشاره می‌کنیم .

به کارگیری از این مواد در بتن میتواند در محافظت منابع ارگانیک و محیط زیست نقش موثری داشته باشد . از آنجایی که استعمال از بتن روز آپ تو دیت در حالا ارتقاء است , در سود با بازیافت پسماندهای ساختمانی , می توان میزان متعددی از این پسماند ها را در ساخت بتن مورد به کار گیری قرار بخشید . از این رو می توان با این کار به مراقبت محیط زیست کم کرد .
بازیافت نخاله ها و پسماند های ساختمانی و به کارگیری از آنان در ایجاد بتن که در واقع یکی‌از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است , میتواند تاثیر به سزایی در کاهش پسماند ها و آلودگی های زیست محیطی داشته باشد .
این روش قادر است به نحوی باعث به ایجاد شغل هم گردد . با این کار می توان در پروسه متفاوت بازیافت مثل جدا سازی و حمل پسماند ها و ساخت و ساخت بتن , از نیرو های کار انسانی امداد گرفت که باعث به تولید شغل می‌گردد .
این استراتژی ساخت بتن میتواند دارنده منافع اقتصادی هم باشند .

این بعضا از مزیت های اکثر به کارگیری از پسماند های ساختمانی در ساخت بتن است . در واقع شما می‌توانید با به کار گیری از این نخاله ها و پسماند ها علاوه بر ایجاد یک مصالح پرکاربرد مانند بتن , در نگهداری محیط زیست هم اثرگذار باشید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *