طریقه ی انتخاب درست کولر گازی و آشنایی با انواع آن برای کاربردهای مختلف اداری و مسکونی

کولر گازی یک کدام از تولیدها تهویه مطبوع است که قابلیت و امکان سرمایش و گرمایش را دارااست و در انواع و اشکال مختلف ساخت و مورد به کارگیری قرار میگیرد . کولرگازی ها از سیکل تبرید پیروی می نمایند که بزرگترین اجزای آن , کمپرسور , کندانسور , شیر انبساط و اواپراتور است .

کولر گازی

کولر گازی یک کدام از تولیدها تهویه مطبوع است که قابلیت و امکان سرمایش و گرمایش را دارااست و در انواع و اشکال مختلف ساخت و مورد به کارگیری قرار میگیرد . کولرگازی ها از سیکل تبرید پیروی می نمایند که بزرگترین اجزای آن , کمپرسور , کندانسور , شیر انبساط و اواپراتور است .مبرد فریونی با خصوصیت های یگانه از درون این سیکل بسته عبور مینماید تا با تبادل حرارتی با محیط , سرمایش و گرمایش فضای کاربری را تامین نماید . تبرید به مراد اوضاع مطلوب برای کاهش دمای یک مکان ( یا این که یک ماده ) نسبت به محیط آن صورت می‌گیرد و یا این که انتقال گرما از یک محیط با دمای پائین به یک محیط با دمای فراتر . گرما از یک محیط با دمای فراتر به یک محیط با دمای پائین خیس به خودی خویش منتقل میشود و نیاز به عملیات خاصی نداریم البته اگر بخواهیم عکس این را کار را انجام دهیم حتما نیاز به کار داریم . در سیستم تبرید تراکمی مقداری گرما در اواپراتور جذب و مقداری گرما در کندانسور دفع میگردد .

سیکل تبرید

تراکم گاز تا دمایی فراتر از دمای تقطیر ( در کمپرسور )
تقطیر نیز فشار و دفع گرما در محیط ( در کندانسور )
خفقان شامل افت فشار و دما ( در شیر انبساط )
تبخیر مایع مبرد به طور نیز دما و نیز فشار و جذب گرما ( در اواپراتور )

وسیله ای که‌این چرخه را درچنین مسیری طی نماید , دستگاه سرد کننده و سیستمی که مواجه با چنین چرخه ای شود , سیستم سرد کنندگی تبرید می نامند . در هر سیستم تبرید انگیزه دریافت کردن بیشترین اندازه گرما از مبداء سرد با صرف کمترین کار ممکن ( کمترین مصرف انرژی ) می‌باشد .

انواع کولر گازی نصاب کولر گازی مشهد

انواع کولر گازی

کولر گازی پنجره ای

گروه ای یک تکه هست که کلیه اجزای سیکل تبرید در آن قرار میگیرد و قسمتی از ابتدایی ترین دسته کولرگازی است و به این دلیل‌که نیمی از دستگاه بایستی در محیط باطن و نیمی دیگر در محیط خارج و در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرد و معمولا در محل پنجره نصب می شود , به کولر گازی پنجره ای معروف می‌باشند .

کولر گازی پرتابل

ساختمانی کاملاً شبیه کولر گازی پنجره ای دارااست , با این تفاوت که قابل حمل بوده و در محل خاصی نصب نمیشود . در همگی این کولر ها بایستی هوای کندانسور از روش لوله پلاستیکی نرم به خارج هدایت شود و موردها به کارگیری این دستگاه بیشتر در فضاهای کوچک و اتاقکها هست .

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت یک چرخه تبرید تراکمی را به دو نصیب تقسیم کرده و یک بخش آن در باطن محیط ساختمان و دیگری در خارج از ساختمان و در هوای آزاد نصب می شود . با این کار قسمت پر سرو صدای سیکل یعنی کمپرسور , به خارج از محیط ساختمان منتقل شده و فقط قسمت اواپراتور که وجود آن در درون محیط اضطراری می‌باشد . در باطن قرار می‌گیرد .

انواع کوار گازی اسپلیت

اسپلیت دیواری ( Wall Mounted )

تنوع ظرفیتی از ۹۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ BTU/h مشتمل بر می‌شوند و در بعضا نوع ها دارنده کمپرسور اینورتر با کمترین میزان مصرف هستند . در‌این نوع اسپلیت پنل داخلی یا این که به عبارتی اواپراتور بر روی دیوار نصب می شود و به همین جهت به اسم اسپلیت دیواری شناخته می گردند .

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی ( Duct )

در نوع داکت اسپلیت یا این که اسپلیت کانالی , یونیت داخلی در درون سقف کاذب قرار میگیرد و نیاز به یک سیستم شبکه کشی برای توزیع هوای مطبوع میباشد . از مزایای این نوع اسپلیت عدم اشغال فضای دیوار , قابلیت و امکان تعبیه کویل آبگرم در یونیت داخلی و کم شدن تعداد کندانسور ها می‌باشد .

اسپلیت ایستاده ( Standing )

کولر گازی اسپیلت ایستاده دارنده دستگاه داخلی و بیرونی بوده و تماما شبیه اسپیلت ساده است . صرفا تفاوت این سیستم با سیستم های دیگر در‌این است که پباده سازی دستگاه داخلی این سیستم , مخصوصا فن آن , برای فضاهای بزرگ نظیر تالار ها , سازمان جات و مساجد مطلوب بوده و پرتاب باد این دستگاه بیشتر از دستگاههای قبل میباشد .

اسپلیت ایستاده گری انواع مختلف فيلترهاي مورد استفاده در کولرهاي گازي جهت تصفيه هوا

انوع مختلفی از اسپلیت ایستاده ساخته می شود , در بعضا از اشکال آن خروجی هوا دستگاه از گونه کانالی بوده و توزیع هوا به وسیله سیستم شبکه میباشد و در بعضا دیگر کمپرسور هم در درون دستگاه داخلی قرار میگیرد و دستگاه بیرونی تنها مشتمل بر کندانسور است .
ظاهراً این دستگاه مشابه یک یخچال یا این که بوفه مرتفع هست و به دلیل ظواهر آن و ایستایی آن بر روی زمین آن را اسپلیت ایستاده یا این که کابینتی می نامند .

اسپلیت سقفی زمینی ( Floor Ceiling )

در اسپلیت سقفی زمینی یونیت داخلی نیز بصورت زمینی کنار دیوار قرار بگیرد و نیز بصورت خوابیده به سقف قابل نصب است .

اسپلیت سقفی زمینی

انواع کولر گازی

اسپلیت کاستی ( Cassette )

اسپلیت کاستی در درون سقف کاذب قرار می کیرد و از میانه مکش و از چهار جهت دهش هوا دارااست و معمولا دارنده کاربری تجاری و اداری می‌باشد و برای مکان هایی دارنده طول سقف بیشتر از حد معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد .

اسپلیت کاستی لوله کشي زير کار کولر گازي

سقفی دیواری ( Wall Mounted Ceiling )
همانند مدل های دیواری می باشند تنها روزنه مکش آنان بصورت اریب پباده سازی شده‌است که می توان پنل داخلی را تا بالاترین حد ممکن به سقف نصب نمود .

اسپلیت سقفی دیواری

کولر گازی مولتی پنل یا این که یک‌سری تکه ( Multi Panel )

کولر گازی مولتی پنل یک دستگاه بیرونی مشتمل بر کندانسور هوایی و کمپرسور و تعدادی دستگاه داخلی از انوع متفاوت ذکر شده میتواند وجود داشته باشد . تعداد دستگاه های داخلی از ۲ تا حدود ۱۰۰ عدد می‌تواند باشد .
سیستم هایی که دارنده بیشتراز چهار پنل داخلی میباشند , معمولا با استفاده از تکنولوژی توسعه یافته ی الکترونیکی , قابلیت و امکان کنترل و استفاده ی مجزای هر دستگاه داخلی , مثل یک دستگاه کاملاً غیر وابسته را دارا‌هستند که اصطلاحاً به آن‌ها سیستمهای جریان مبرد متغییر ( Variable Refrigerant Flow ) یا این که VRF گفته می شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *