پیشگیری و جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله ها و اتصالات آب

همانطورکه مستحضـر می‌باشید بطور کلی پباده سازی و ایجاد کنتورهای آب بر طبق استاندارد ( ISO 4064 ) انجام می گیرد . انتخاب درجـه حرارت کاری کنتورها بر طبق استاندارد در دوکلاس آب سـرد با ۳۰ رتبه سانتیگراد و آب گرم با ۷۰ جايگاه سانتیگـراد می باشد دست کم دمـای آب عبوری صفـر درجـه است . در‌این استانـدارد روشـی برای تقابل با یخ زدگی ابلاغ نشده است و دمای تحت صفـر بیرون ازمحدوده استاندارد بیان شده شده‌است .  نشت یابی لوله
در هنگام یخ زدن و انبساط حجم آب باطن کنتور , یک فشار دوچندان مضاعف در درون کنتور ساخت شده کـه پوستـه و قطعـات و مکانیزم کنتور کارکشته به تحمل آن نمی باشند . مقابل این ارتقاء فشارکه چه بسا لوله های فولادی با فشارکاری ۴۰ اتمسـفر هم حاذق به تحمل آن نیستند , قطعات درون کنتور شکسته و یا این که تغییر‌و تحول صورت همیشگی داده و کنتور از شرایط نرمال و کالیبره بیرون شده و حاذق به کارکرد درست نیست . بطور کلی چه بسا در صورتی کنتوری بطور جزئی در گیر یخ زدگی شـده و پـس از گشوده شـدن بـدنه آن سالـم باشـد , آن کنتــور از حیث استـاندارد مردود بوده و می بایست با کنتور جدید ردوبدل گردد .
در بعضی از استانها در روزهایی از زمستان دمای هوا به کمتـر از ۲۰ – جايگاه سانتیگراد کاهش می‌یابد ( نظیر فصل زمستان سال ۱۳۸۶ ) مشکلی که در‌این ایام پیدایش می نماید پارگی کنتورها بر اثر یخ زدگی است .
با دقت به موردها فوق بـررسی اثر یـخ زدگی در خطای کنتـور , نـوع قطعات , کارخـانه های آفریننده , نتـایـج قابل بهـره بـرداری بـرای شـرکـت نخواهند داشت و حتی در بعضا موردها نتایج گم راه کننده القـا کند .
لذا پیشنهاد شده‌است کنتـورها بطور مطلـق از یخ زدگی حفظ گردند و درصورت یخ زدن به هر صورت موجب می شود کنتور از کالیبره بودن بیرون شده و مطابق آییـن نامـه عملیـاتی باید حتماً ردوبدل گردد . لوله بازکنی محدوده بلوار پروین لوله کش آذری جنوب تهران فوری

قابل ذکر است کنتـور آب علاوه بر این‌که حساسـتـرین و پـر هـزیـنه ترین قطعـه در یک انشعـاب کامـل می باشـد , مبنـای دریافـت حـق آبونمـان از مشترکین بوده و درستی عملکـرد و ارتفاع قدمت آن برای درآمدزایی و پرهیز ازخسارات شرکت های آب و فاضلاب ازدرجـه اهمیـت بالایی برخـوردار می‌باشد . به این ترتیب محافظت و نگهـداری کنـتور برعلیه ضربه , یخ زدگی ( ترکیدن ) , سوء به کار گیری مشترکین ( سرقـت آب ) و عـدم تمـاس بـا رطوبـت خـاک لازم می‌باشد .

۱ ) پباده سازی تازه و مختص نگهدارنده کنتور که بدنه کنتور را عایق نموده و منجر دوری از سرمـا , یخ زدگی و ترکیـدن کنتور می‌گردد .
۲ ) پوشش بدنه کنتور سبب دوری از ضربه و جراحت به بدنه کنتور میشود .
۳ ) پرهیز از تماس بدنه کنتور با رطوبت خاک که باعث به پوسیدگی , خوردگی و کاهـش طـول عمـر کنتـور می‌شود .
۴ ) همینطور پلمپ مهره ماسوره های کنتـور باعـث پرهیز از گشودن مهره ماسوره ها که منجربه سوء استعمال مشترکین و سرقت آب می شود .

روش پرهیز از یخ بستن و ترکیدن لوله های آب / پیشگیری یخ زدگی پارگی

یک کدام از مشکلاتی که معمولا در زمستان و با ورود هوای سرد چهره میدهد , یخ زدگی لوله های آب است . خصوصا در مناطقی است که منزل ها به طور مجتمع های آپارتمانی نیستند . درین مقاله راهکارهای خلاصه ای برای پیشگیری از یخ زدگی و یا این که بازکردن یخ این لوله ها ارائه می شود :

رویکرد های های پیشگیری

پیش از هر چیز ابتدا آب لوله های غیرضروری را تخلیه فرمایید تا از پیدایش رویدادها احتمالی پرهیز کرده باشید .
انقطاع آب واحدهای خالی از سکونت و حفظ دائمی در زمان فصل زمستان از مواقعی است که مشترکان می بایست برای دوری از یخ زدگی لوله ها رعایت نمایند .
عایق کردن لوله های سطحی بوسیله پشم شیشه , بهسازی حوضچه های کنتور و وسایل سنجش و مقدار گیری آب اعم از این استراتژی‌ها به حساب آورده می شود .
تعبیه درپوش مطلوب برای کنتور و اتصالات و همینطور مالامال کردن حوضچه کنتور آب با گونی های پوشال از راهکارهای دیگر به حساب آورده می شود . تاکید می شود در دمای پایین ۱۰ جايگاه سانتیگراد هیچ پوششی غیر از پشم و شیشه نمی تواند بازدارنده از یخ زدگی گردد .
برای پیشگیری از یخ زدگی کنتور و لوله ها توصیه میشود یکی‌از شیرهای آب ساختمان به اندازه خیلی کم گشوده باشد تا جریان مداوم آب بازدارنده از یخ زدن لوله های شود .
برای خودداری از اتلاف وقت , هدر رفتن آب و انرژی هم خوبتر است لوله های آب گرم را از منشاء شوفاژ یا این که ابگرمکن تا محل های مورد به کار گیری عایق کاری نمایید تا برای گرم شدن آب منتظر نمانید . در حالتی که آب در لوله ها یخ‌زده باشد , می‌توانید با گرم کردن آن به‌تدریج یخ را ذوب نمایید .

ولی در شرایطی که آب داخل لوله یخ زد :

در شرایطی که که کنتور و لوله های آب در گیر یخ زدگی شد برای رفع خلل هیچ زمان از حرارت بی واسطه و ریختن آب جوش بر بخش های یخ‌زده به کار گیری نشود , به این دلیل‌که موجب پارگی لوله ها می شود . اعتنا داشته باشید که لوله های فلزی آب در زمانی که آب داخلشان منجمد باشد دوچندان آسیب پذیر می‌باشند لذا در شرایطی‌که شیر آبی‌رنگ مبتلا یخ زدگی شده باشد , هیچ زمان همت نکنید آن را گشوده یا این که بسته نمائید , چون احتمالا خویش شیر بشکند و یا این که لوله آب از درون دیوار در گیر ترک خوردگی گردد .
برای رفع نقص‌ یخ زدگی توصیه میشود با طاقت و صبر از آب ولرم , حرارت غیر بدون واسطه و سشوار مصرف شود .
در صورتی لوله ترکیده بود , شیر فلکه مهم و شیرهای فرعی را زود ببندید و با کمپانی آب تماس حاصل نمایید یا این که سراغ یک تعمیرکار با سابقه بروید . در غیر این صورت احتمال دارد نشت آب , سبب زیان دوچندان شود .
در او‌لین تماس شما با راءس ۱۲۲ کمپانی آب و فاضلاب , ایراد شما ثبت و برای رسیدگی در فرمان فعالیت دست اندرکاران اجرایی قرار می‌گیرد , لذا برای پیگیری نقص‌ نیاز به تماس دوباره نیست به این دلیل که که‌این مسئله موجب ارتقا شدت ترافیک تماس ها شده و قابلیت رابطه دیگر شهروندان با سامانه ۱۲۲ غیر ممکن میشود .

نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله بلوار امین قم شبانه روزی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *