چگونه یک کولر آبی را سرویس کنیم؟!

سیستم کولر آبی‌رنگ از سه محل ورود برق , آب و هوا درست شده شده‌است و تنها یک خروجی هوای مرطوب و خنک دارااست . کابل برق محل ورود کولر , یک کابل چهار رشته‌ای است که هریک از چهار فن به ترتیب مرتبط با نل , پمپ آب , به دور نماید و به دور تند می باشد . آب محل ورود به کولر معمولاً از روش یک شلنگ ۵ میلی‌متری تغذیه میگردد که مستقیماً به یک شناور متصل می گردد . هوا هم از روش دریچه‌های کولر که به وسیله پوشال پوشانده‌ شده‌اند وارد کولر می شود . تعمیرکار کولر گازی تهران

فرایندها و امکانات

کولر آبی‌رنگ از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش به وسیله دو موتور غیر وابسته انجام می گردد . سیستم گردش آب کولر به وسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور کلیدی کولر صورت میپذیرد . تعمیر کولر آبی مشهد بخشی از راهنمای نصب کولر گازی اسپیلت و نصب یونیت داخلی و خارجی

قطعات و امکانات کولر آبی رنگ به سه گونه تقسیم‌بندی میگردند :

الکتریکی : مشتمل بر کلید سه دکمه‌ای انقطاع و وصل , پمپ آب و موتور کولر
مکانیکی : دربرگیرنده توربین هوا و تسمه , شناور
اثبات : دریچه‌ها , بدنه , اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

خدمت کولر آبی‌رنگ

پیشین از هر چیز ضروری است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق دارای اهمیت ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . اگرکولر دارنده فیوز غیر وابسته است آن را انقطاع نمائید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید . آن گاه از هر کس درون خانه و پای کلید انقطاع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یکبار جدا و وصل نماید تا مطمئن گردید در اکنون خدمت کولر خودتان می باشید خیر کولر همسایه . بعد از اطمینان از پروسه قبلی ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را در اتاق‌ها و سالن‌های خانه گشوده فرمائید تا در صورت استارت به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود . بعداز اینها می‌بایست دریچه‌های خویش کولر را گشوده فرمائید و در صورتی‌که که پوشال آن کهنه شده‌است آن را بده بستان فرمائید یا این که در غیر این صورت آن‌ها را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود . برای تهیه و تنظیم پوشال تازه حتماً پوشال هم‌سایز با گنجایش کولر بگیرید . مثلاً در شرایطی‌که پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید , تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز , موجب مشکل در سیستم گردش هوای کولرمی‌شود و هوا به صحت به کولر نمیرسد .

برای زدودن رسوب باطن کولر میتوانید از مواد وایتکس یا این که جوهر نمک به کار گیری نمائید . برای این کار ابتدا شیر تخلیه کف کولر را گشوده فرمایید تا آبهای کهنه و کهن تخلیه شود و آن گاه مواد آب ژاور و رسوب‌زدا را در آن بریزید و بعداز یک‌سری دقیقه با آب بشویید .

در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر که پای دکمه‌ی جدا و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از سالم پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل کنید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند خدمت نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که قیمت تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوب تر است بده بستان شود .

برای خدمت کولر آبی‌رنگ قطعات مکانیکی می‌بایست در اختیار گرفتن و بازدید شود . محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ‌ها حتمی است روغن‌کاری گردد . تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک شرایط تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور در گیر گیرپاژ شود . در صورتی‌که که تسمه از وضعیت نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , اضطراری است آن را بده بستان فرمائید . شناورهای کهن مو جود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . کمپانی آبسال اخیراً شناوری را به بازار معرفی نموده است که مشکلات شناورهای سابق راندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب درون کولر را با گرداندن حباب به خیر تهیه کرد .

حال حاضر نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را گشوده فرمائید تا از تندرست شناور کولر اطمینان حاصل نمائید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و مشاهده کنید که فعالیت جدا آب صورت میپذیرد یا این که خیر . در‌حالتی که آب به صحت وارد کولر نمی شود یا این که کار جدا تماما انجام نمیشود شناور می‌بایست بده بستان گردد . چرا کولر گازی اورلود می کند؟ دلیل آن چیست

بعداز در اختیار گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعد از بستن شیر تخلیه از ذیل کولرآن را در اختیار گرفتن فرمائید که چکه نداشته باشد . در‌صورتی‌که شناور صحیح تهیه شده باشد تراز آب می‌بایست یک سانتی‌متر تحت خیس از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت بایستی شناور را صحیح تهیه فرمایید . ضمناً توجه فرمائید که مرحله کولر نسبت به زمین می بایست مرحله باشد . یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب دریک سمت آن توده نشود .

بعد از آبگیری کولر پمپ را روشن فرمایید تا از صدق سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل نمائید . توری بدور پمپ رالازم است قبلی از روشن کردن پاک کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر دست کم یک سانتی‌متر مسافت داشته باشد . بعد از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به توجه در دست گرفتن فرمائید که از جایی چکه نداشته باشد , چون یکی مهم ترین عوارض سوختن موتور کولر و پمپ آب , چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است .

درحال حاضر دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن نمائید تا یک توشه عملیات بی نقص درون کولر را ملاحظه کنید . بعضی اوقات آبی‌رنگ که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد , به جای آن که از تحت تخلیه شود از میانه پوشال گم راه شده و بر روی توربین هوا یا این که پمپ آب می پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد . در شرایطی‌که که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور ارگانیک بود , آخری روزنه را هم ببندید . قبلی از بستن نهایی روزنه مطمئن گردید که درب باکس تقسیم برق درون کولر به صحت بسته شده‌است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *